sobota, 29 maja 2021

Nasiężrzały w Cisowej .

 29 maja  . Nasięrzał pospolity ( Ophioglossum vulgatum ) to gatunek paproci podlegający ochronie całkowitej i znajdujący się na Czerwonej Liście Roślin Polski . Na Pogórzu Przemyskim był znaleziony bodajże trzy razy . Miałem go na celowniku już od dawna . Zazwyczaj jak wyjeżdżam szukać czegoś konkretnego to tego nie znajduję tylko trafia się coś innego , teraz było inaczej . Na łąkach podgórskich jeszcze niewiele się dzieje , miałem trzy godziny i nie wiedziałem gdzie jechać . Przypomniałem sobie wtedy o nasiężrzale , który powinien teraz kwitnąć . Wspominał o nim Staszek , że znalazł go w Brylińcach . Pojechałem więc w kierunku Bryliniec ale w Olszanach zmieniłem kierunek i zatrzymałem się przy punkcie widokowym na Kopystańkę  w Cisowej . Są tu też rozległe łąki a jeszcze po nich nie łaziłem . Pogoda była deszczowa , wilgotność duża . Wiedziałem , że kleszczy będzie zatrzęsienie i się nie myliłem . 38 strąciłem z jasnych spodni przez godzinę spaceru . Trudno było w masie zielonych liści cokolwiek wypatrzyć . Wiedziałem mniej więcej jak wyglądają nasiężrzały ale dużo było liści babki i innych podłużnych . Szukanie igły w stogu siana . Na takich dużych łąkach są zawsze ciekawsze miejsca , a to jakaś młaka , a to murawka bez dużej trawy . Starałem się wypatrywać właśnie ich . Na jednej z takich murawek wzrok zatrzymał się na  jednym listku , niby babka ale bez wyrażnych żyłek . Schyliłem się i zacząłem go oglądać . Z jego podstawy wyrastała łodyżka z dziwnym kwiatostanem . Znalazłem to czego szukałem . Wokoło rosło jeszcze kilka podobnych . Dwieście metrów dalej natrafiłem na następne , widać ,że tu się zadomowiły .( 49.709796,22.585013)






2 komentarze:

  1. Znam je, właśnie Staszek znalazł je pod nasza chatką:-)
    W tym roku znalazłam tylko jeden listek, albo ich po prostu nie widziałam. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Można je znaleść wokół Kopystańki przy odrobinie szczęścia . Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń