poniedziałek, 17 maja 2021

Nowa Carex montana na Pogórzu Przemyskim .

 17 maja .Na tą łączkę między Huwnikami a Rybotyczami natrafiłem już kiedyś ,kilka lat temu , gdy szedłem wzdłuż potoku spływającego od Gruszowej . Pora była wtedy wczesnowiosenna i jeszcze mało co rosło , ale miejsce było wyjątkowo urokliwe .Łąka na stromym stoku okolona sosnowym lasem , zapowiadała się ciekawie pod względem botanicznym  Postanowiłem  , że kiedyś tu wrócę . No i wróciłem, dzisiaj . Liczyłem może na storczyka samiczego . Zamiast niego znalazłem  pole turzycy pagórkowatej . Setki okazów rosły na łące wzdłuż sosnowego lasu na długości stu metrów (49.661805,22.677142). Stanowisko to oddalone jest kilometr od tego na Górze Filipa .  Carex montana znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego . Już w tamtym roku szukałem tego gatunku na nowych miejscach wokół Kalwarii Pacławskiej , co się odwlecze to nie uciecze . 






4 komentarze:

  1. O ile pamiętam to kilka lat temu ta właśnie łąka był dość brutalnie zrekultywowana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet teraz na googlach jest jasno brązową plamą pewnie zaorana . W rzeczywistości bujna trawa chyba wysiana jest w dolnej części , im wyżej tym ciekawiej . Pas pod samym lasem wydaje się nie ruszony , oprócz montany są i inne turzyce , jastrzębce i jakieś ciekawe liście w rozetkach , nie storczyki . Chciałbym je potem sprawdzić .

      Usuń
  2. Aż muszę pogratulować tej turzycy, podobna jest do wrzosowiskowej. Na razie nie znalazłem jej na Podlasiu.

    OdpowiedzUsuń