środa, 4 marca 2020

Nowe gatunki roślin dla flory Karpat Polskich .

Z układaniem tych list jest niezła zabawa , w sumie to mógłbym jeszcze kilka wymyśleć . Ciekawsze gatunki karpackie , które znalazłem opisałem już w Prywatnej Czerwonej Księdze . Znajdują się na niej trzy gatunki po raz pierwszy stwierdzone w Karpatach . Potem jednak doszły nowe . Cały czas też weryfikuję materiał , nie byłem do końca pewien co do kanianki koniczynowej . Po konsultacjach wychodzi kanianka polna . ( zdjęcia przedstawiam na końcu , do krytycznej analizy jeżeli ktoś by miał na ten temat inne zdanie ) . Podobnie co do jastruna zapoznanego .Zapoznałem się też z innymi danymi  , listami roślin z Parków Narodowych  i niektórych monografii  Ale dość lania wody , przejdżmy do konkretów . Lista zawiera siedem gatunków i kilka  , którym brakuje do niej ociupina .
- OCZERET TABERNEMONTANA   ( Schoenoplectus tabernaemontani ), jedyne stanowisko w Karpatach znajduje się na stawie w Bachórzu pod Dynowem ( Pogórze Dynowskie ) . Całkiem ładne, setki pędów kwitnących przy brzegu na długości dwudziestu metrów . W pobliskiej Pawłokomie na stawie , jest pewnie odprysk tego stanowiska w postaci jednej kępy .
- MARSYLIA CZTEROLISTNA ( Marsilea quadrifolia ) , na jej temat to już wszystko napisałem .
- GROSZEK ŁĄKOWY ( Lathyrus pratensis subsp. velatinus) , znalazłem go i na Pogórzu Przemyskim , i na Dynowskim , całe łany , Winna Góra , Jureczkowa , Reczpol , też pierwsze notowania w Karpatach Polskich .
- KANIANKA POLNA ( Cuscuta campestris ) , jedyne stanowisko w Karpatach znajduje się na Górze Iwa w Pruchniku ( Pogórze Dynowskie ).
- JASTRUN ZAPOZNANY ( Leucanthemum ircutianum ) , kępy tego gatunku znalazłem w Siedliskach i Kużminie na Pogórzu Przemyskim , pierwsze notowania w Karpatach .
- ROBINIA WĄTPLIWA ( Robinia ambiqua ) , rozległe stanowisko  w Krzemiennej i Warze na południe od Dynowa , pierwsze w Karpatach i jedno z nielicznych dzikich stanowisk tego gatunku w  Polsce.
- TURZYCA BUEKA ( Carex buekii ) - potężne , jedyne  w Karpatach Polskich stanowisko w Przemyślu , dzielnica Głęboka .

Teraz gatunki którym niewiele zabrakło do listy głównej .
- UŁUDKA LEŚNA ( Omphalodes scorpioides ) , ogromne stanowiska znalazłem w Krasiczynie i Tarnawcach ( może nawet największe w Polsce ) , myślałem że to pierwsze stanowiska w Karpatach Polskich , ale niestety został już ten gatunek  stwierdzony , B.Kotula 1881 Prałkowce , M.Wolanin Prałkowce 2014 .
- SKALNICA ZIARENKOWATA ( Saxifraga granulata ) , spotkałem ją na Kopcu Tatarskim w Przemyślu , jest to jedyne stanowisko w Karpatach Polskich , uprzedził mnie prof. Piórecki w 1972r .
- RDESTNICA STĘPIONA ( Potamogeton obtusifolius ), występuje w Sanie , Dąbrówka Starzeńska  , Krasiczyn , Ostrów , były by to pierwsze stanowiska w Karpatach gdyby nie notatka prof . Pióreckiego Tyrawa Solna San 1972 .
- ZARAZA GORYCZELOWA ( Orobanche picridis ) , ładne stanowisko w Łętowni mogło być pierwszym  Karpatach , ale dwóch badaczy ją już spotkało B.Kotula Winna Góra 1881 , M. Wolanin , Huta Brzóska 2014 .
-  MLECZ BŁOTNY ( Sonchus palustris ) , rośnie w Dolinie Hołubli na Pogórzu Dynowskim  , z Karpat podał go M.Wolanin Przemyśl -Zielonka 2014.

Jastrun zapoznany , Siedliska .

Jastrun zapoznany , Siedliska .

Kanianka polna , Pruchnik .

Kanianka polna , Pruchnik .

6 komentarzy:

  1. Kanianka na Iwie jest rzeczywiście inna, tam zresztą zobaczyłam ją pierwszy raz; u nas, zwłaszcza na łące sąsiada, pod koniec lata tworzy istne poduchy, i na koniczynie; dziwoląg jak się patrzy, jak końskie włosie rozłożone grubą warstwą na trawie; oj! pewnie z utęsknieniem czekasz, aż coś wyjrzy z ziemi:-) ja zresztą też:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie ,że udało się potwierdzić tą kaniankę na Iwie , byłem tam zeszłego roku i jej nie znalazłem . Ale widać ,że jest tam zadomowiona . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  3. Ot, i zmyłka, jeśli chodzi o dokładność w terenie:-) właściwie to była łąka poniżej wieży widokowej w kierunku zachodnim; nie wiem, czy jest to tożsame z górą Iwa:-) niby bliziutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Można uznać ze to jedno stanowisko

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeju - jakiś czas temu miałem ambicję zapamiętania tego - ale nie jestem w stanie. szacun że to ogarniasz.

    OdpowiedzUsuń