piątek, 13 marca 2020

Czosnek nad Wiarem .


13 marca , piątek . W końcu mamy piękną wiosnę . O czosnku niedżwiedzim w okolicy Rybotycz słyszałem już wcześniej . Gatunek jak najbardziej wart zachodu . Na Pogórzu Przemyskim występuje rzadko , w trzech okolicach . Na krańcu zachodnim pogórza w okolicy Radanówki ( tam jeszcze nie byłem ) . Przy trasie między Przemyślem a Birczą w  Pralkowcach i Olszanach ( tu już byłem ) . No i właśnie w okolicach Rybotycz . Znalezienie stanowisk , okazało się bardzo łatwe . Po minięciu cerkwi w Posadzie Rybotyckiej zauważyłem charakterystyczne , żywo zielone liście w pobliżu drogi . Kawałek dalej bliżej Trójcy był następny płat , Pierwsze stanowisko ma powierzchnię około hektara i znajduje się po obu stronach Wiaru , czosnek występuje tu łanowo w zaroślach nad rzeką i w lesie  ( 49.667077,22.589832). Drugie stanowisko ,dwa kilometry dalej jest mniejsze kilku arowe , gdzie też występuje łanowo .(49.664466 , 22.573481). Czosnkowi towarzyszą obrazki plamiste lub jak kto woli wschodnie typowe w liczbie setek okazów .

Czosnek niedżwqiedzi po drugiej stronie Wiaru .

Łany czosnku .

Czosnek w zaroślach nad Wiarem .


Biała cebulica .

Czosnek , obrazki i złoć .

Czosnek i obrazki .

Czosnek , kokorycz i żywiec .

11 komentarzy:

  1. Na czosnek polecam jeszcze dolinę potoku Sopotnik. A ponieważ ostatnio do Pogórza Przemyskiego zaliczono także niezły kawałek Gór Słonnych to również Kwaszeninę

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za informacje wpisuję na grafik . Z tymi granicami to trudno się połapać a czasem są mi potrzebne dokładnie wyznaczone. Kręcę się na styku krain i często nie wiem czy stanowisko należy do jednej czy może już drugiej krainy . Dochodzą jeszcze różni badacze , wyznaczający po swojemu .Szczególnie północna granica Pogórza Dynowskiego jest problematyczna .

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę siąść na rower i zobaczyć czy u nas na Sztorcowej górze już nie ruszył.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie pozostaje tylko sprawdzenie w kąciku ogrodu w mieście, czy jest czosnek:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę dopisać las w miejscowości Śliwnica, jako miejsce występowania czosnku, wprawdzie kilkanaście metrów kwadratowych ale jest. W zeszłym roku w tym miejscu rosły kukułki Fuscha.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jeśli lewą stronę Sanu traktujemy jako Pogórze Przemyskie a nie Dynowskie to można do tego spisu dorzucić dolinę Hołubli klik

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. fajnie dochodzi więc nowe stanowisko .

      Usuń
  6. W Hołubli to nawet już kiedyś szukałem przy ujściu do Sanu ale nie znalazłem .

    OdpowiedzUsuń