wtorek, 24 września 2019

Wodna łąka na starorzeczu Grabowiec .

18 września .Trzy starorzecza leżą przy Sanie na południe od Radymna . Z góry mają postać trzech plam połączonych łukowato wygiętymi sznurami , są to łęgowe zarośla , które powstały w miejscu dawnego koryta Sanu . Zostało mi jeszcze do odwiedzenie starorzecze w Grabowcu , na którym już kilka lat temu byłem . Tutaj nie ma już płycizn i odsłoniętego dna , kilka jezior w całości wypełnionych jest wodą i brzegi zarośnięte są szczelnie przez szuwary . Chodziłem wokół nich i szukałem jakiegoś dostępu do wody , przepłaszając duże stado czapli białych, z dwadzieścia sztuk .



Jeżeli brzegi są zarośnięte i nie ma dostępu do toni wody to nie można sprawdzić co tam  rośnie . W końcu zobaczyłem na jednym z jezior fragment brzegu mniej zarośnięty , z płytką wodą . W tej wodzie zaś nurzało się wiele gatunków . Kotewka obok jezierzy , rdestnica pływająca przy rdestnicy do oznaczenia , dwa gatunki ramienic , rogatek, wywłócznik , rzęsa , pływacz zachodni. Zazwyczaj jeden gatunek opanowuje toń  a tu wszystko było wymieszane . Najciekawsze to kotewka orzech wodny , jezierza morska i pływacz zachodni. (49.927983,22.867828).





3 komentarze: