środa, 25 września 2019

Delta Żurawianki .

19 wrzesień .Ten ciekawy przyrodniczo obszar wypatrzyłem oczywiście na mapach satelitarnych . Zielony półksiężyc przy meandrze Sanu  między Buszkowiczkami a Bolestraszycami . Gdy przybliżyłem okazało się ,że jest tam ujście do Sanu Żurawianki , rzeczki przepływającej przez Żurawicę a potem Buszkowiczki . Na miejscu zobaczyłem spore rozlewiska , bagna , żeremia bobrowe . Przegoniłem też drwala , który właśnie bezprawnie wycinał drzewo .


Żurawianka tworzy rozgałęzienia , zarośnięte potężnymi łanami rukwii wodnej (Nasturtium officinale ) . O tym gatunku w tym rejonie już pisałem . Podlega on ochronie częściowej i znajduje się na Czerwonej Liście z kategorią NT - bliski zagrożenia . W Województwie Podkarpackim prawie nie występuje . To stanowisko ma długość 250 m , szerokość 20m ( 49.804581,22.840941) . Rukiew wodną można też spotkać w Żurawicy na trasie przepływu Żurawianki .





W rozlewiskach znalazłem też dziwną zieloną , twardą siateczkę , która okazałą się gałęzatką  ,Hydrodictyon recticulatum.


Delta Żurawianki jest miejscem wyjątkowym na botanicznej mapie Podkarpacia ,ponieważ wykształciło się tu jedyne w Województwie zbiorowisko  roślinne Nasturtietum officinalis .






2 komentarze:

  1. Znaczy roślina lecznicza.
    W ogóle sporo ciekawostek i teren wydaje się daleki od ludzkiej presji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Według anglików najzdrowsza roślina ze wszystkich .

    OdpowiedzUsuń