poniedziałek, 8 kwietnia 2019

Orły i szachownice.

6 kwietnia . Kolega powiedział mi , że był w Stubnie i widział kilkanaście orłów krążących nad stawami . Zarzekał się ,że nie były to jakieś inne ptaki, bociany czy gęsie tylko orły . Postanowiłem pojechać tam i sprawdzić na miejscu jak to jest z tymi orłami ,przy okazji zobaczyć rezerwat szachownicy kostkowatej . Do rezerwatu nie jest łatwo trafić , trzeba za Stubnem jadąc w kierunku Kalnikowa zatrzymać się przy pierwszej asfaltowej drodze biegnącej w prawo. Jest tam zakaz wjazdu i dalszą część trasy trzeba pokonać pieszo , około 2 kilometry . Rezerwat jest tutaj 49.898498,22.981028. Rozległe łąki wydają się wielce obiecujące , póżniej pewnie pojawią się na nich ciekawe gatunki . Szachownica zaczynała kwitnąć i nie było jej za dużo , rozglądałem się za orłami . W środku rezerwatu znalazłem wielkie pióro miało 40 cm długości . Żaden inny ptak nie mógł go zgubić tylko orzeł przedni . Udało mi się udowodnić obecność orłów , ale czy rzeczywiście może ich być kilkanaście . Cała polska populacja wynosi 35 par . Sprawa pozostaje otwarta . Pamiętam , że na jakimś filmie widziałem jak nad morzem rybacy karmili orły złowionymi rybami , zlatywały się one grupami . Może tutaj też przyciąga ich mnogość ryb.Szachownica była już fotografowana w tysiącach ujęć ale jeszcze chyba nigdy z orlim piórem .





Myślałem , że już więcej z tej wycieczki nie da mi się wycisnąć , ale się myliłem . Wypogodziło  się i postanowiłem pojechać jeszcze na stary cmentarz wojskowy w Starzawie . O tym w następnym odcinku .

3 komentarze:

  1. Zerknęliśmy w niedzielę na szachownicę w Starzawie, wypatrzyłam jedną kępkę jadąc autem:-) z każdym dniem powinno być ich więcej.
    Może trzeba w jakiejś czatowni zasiąść przez dłuższą chwilę, żeby zobaczyć orły, ciekawe ptactwo jest tam na stawach, i wiele żab na drodze. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne miejsce , warto się przejść do tamy na Wiszni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Może te orły to imigranci?
    Piór rozpoznać nie umiem, ale błotniaki też do małych nie należą.

    OdpowiedzUsuń