poniedziałek, 7 sierpnia 2017

Odnaleziona murawa z zadziwiającym zestawem gatunków


Murawy kserotermicznej w Jaksmanicach z rzadkimi gatunkami roślin poszukiwałem przez kilka lat . Patrzyłem na mapy googla , w terenie sprawdziłem całe Jaksmanice , już myślałem , że została zaorana. Ale tak to jest gdy nie ma podanych współrzędnych. Okazało się , że murawa jaksmanicka jest ale w sąsiednich Siedliskach (49.756365,22.891885). Oświeciło mnie gdy przypomniałem sobie o rezerwacie "Skarpa Jaksmanicka" , który jest przecież w Siedliskach. Pojechałem tam i na suchej murawie , która jest u podnóża piaszczystej skarpy rezerwatowej (były tam gniazda żołny) znalazłem następujące gatunki




:kotewka orzech wodny , pływacz zachodni , grzybienie białe , kukułka krwista , kruszczyki błotne i trojeść amerykańską. A to dlatego ,że na murawie jest jeziorko. Najdziwniejsze jest to , że tych gatunków w poprzednich latach tam nie było , oprócz kukułki. W opracowaniu W.Paula , który zajmował się tym terenem nic o nich nie ma.

2 komentarze:

  1. Mam podejrzenie, że ktoś z Arboretum mógł coś "dasadzać" - kiedyś tam sadzili len austriacki

    OdpowiedzUsuń
  2. Wytrwałość nagrodzona! A stanowisko bogate i różnorodne.

    OdpowiedzUsuń