sobota, 16 lipca 2016

Tojad na Łysej Górze



Łysa Góra , jedna z wielu , znajduje się blisko Dubiecka w pobliżu torfowiska Broduszurki . Postanowiłem odwiedzić to miejsce ponieważ w florze J. Pióreckiego wyczytałem , że zostały tam kiedyś stwierdzone rzadkie roślinki : języcznik zwyczajny , tojad mołdawski i tojad lisi < dwa tojady na jednym stanowisku , ciekawa sprawa> . Tojada mołdawskiego już kiedyś w Prałkowcach znalazłem , ale lisiego jeszcze nie . Łysa Góra opada od strony Dubiecka stromą zalesioną skarpą długości 1 km . Wspiąłem się na zbocze od zachodniej strony i przedzierałem się wzdłuż zbocza na wschód . Teren bardzo trudny , gęste zarośla i prawie pionowa ściana . Po około 500 metrach wędrówki kiedy zacząłem już klnąć co ja tu właściwie robię i kiedy chciałem wydostać się z tej pułapki znalazłem pierwsze okazy , niestety nie języcznika na którego bardziej liczyłem ale tojada<49.818192,22.379162> . Był to na pewno tojad mołdawski , którego podgatunku nie wiem w pręciki mu nie zaglądałem. Stanowisko liczy około 500 okazów na 0,5 ha . Podziwiam znalazcę tego stanowiska , że chciało mu się włazić  w taki teren , jednocześnie potwierdzam jego aktualność . Szkoda tylko , że  nie znalazłem tojada lisiego i języcznika ale może kiedyś gdy będę w dobrej formie wybiorę się tam jeszcze raz .

1 komentarz:

  1. Pełen szacunku dla wytrwałości znalazcy :-)

    OdpowiedzUsuń