sobota, 23 lipca 2016

Języcznik zwyczajny - najsłynniejsze stanowisko




Języcznik zwyczajny (Phyllitis scolopendrium) na Pogórzu Przemyskim występuje na jednym stanowisku ,  znajduje się ono na Murze  Krzeczkowskim i jest często opisywane w przewodnikach . Musiałem go z oczywistych względów znaleść ale okazało się to nie takiego proste . Pokazuje to jak trudno jest szukać takich stanowisk pomimo dokładnej lokalizacji . Byłem w tym miejscu cztery razy i dopiero za ostatnim znalazłem . Kamieniołomy są dwa ,  a teren spadzisty . Stanowisko znajduje się przy mniejszym , tym przy drodze . Stojąc do niego twarzą trzeba pójść na prawo stromym zboczem  50 m  z zachowaniem szczególnej ostrożności  < duże nachylenie i usuwająca się nawierzchnia> . Języcznik rośnie bardzo licznie tysiąc może więcej  liści na powierzchni 50 na 30 metrów . W literaturze podane są też inne chronione gatunki tu rosnące , chciałem znaleść lulecznicę  ale się nie udało . Ze swej strony dokładam jeszcze buławnika wielkokwiatowego , którego kilka okazów znalazłem w pobliżu .

3 komentarze:

  1. Też się kiedyś naszukałem :-) http://napogorzu.blogspot.com/2012/10/o-jeden-kamienioom-za-blisko.html
    Co do innych stanowisk stanowisk na Pogórzu Przemyskim to w tej chwili poza tym jednym znane mi są jeszcze cztery (nie licząc tych z flory Pióreckiego, których nie odszukałem)

    OdpowiedzUsuń
  2. To masz aktualne dane , nawet M . Wolanin podaje tylko to jedno stanowisko . A możesz podać te stanowiska , z doświadczenia wiem że ciekawe gatunki występują w pakietach .

    OdpowiedzUsuń
  3. Na maila mogę Ci podesłać.

    OdpowiedzUsuń