wtorek, 28 lutego 2023

Carex agastachys - nowy gatunek turzycy w Województwie Podkarpackim .

 Właściwie to nowy , stary . Sprawa ma się tak . Napisał do mnie znajomy wybitny znawca turzyc z zapytanie czy znam jakieś stanowiska turzycy zwisłej (Carex pendula ). Jeżeli tak, to czy nie mógłbym przysłać mu kilku okazów .  Chodziło o to , że botanicy hiszpańscy opublikowali nowe badania i w obrębie  Carex pendula wydzielili dwa gatunki.C. pendula s.str. oraz C. agastachys . Praca opublikowana w Botanical Journal of the Limean Society 2018, 188,34-350. Na takie propozycje ja tylko czekam , bez trudu odszukałem podczas swoich wycieczek dwa stanowiska , omawianej turzycy , jedno w Cisowej , drugie na Górze Kaczmarowej i wysłałem  zasuszone okazy . W obu przypadkach wyszła Carex agastachys . Tak czy siak jest to prawdopodobnie pierwsze takie stwierdzenie w Województwie Podkarpackim . Nowa nomenklatura tego gatunku funkcjonuje już w wielu krajach : Czechach , Holandii , Anglii i innych . Sytuacja ma się podobnie jak w przypadku Balboschoenus maritimus , ten gatunek też został rozbity na cztery nowe . 

Carex agastachys .



Spróbuję zebrać roślinki z większej liczby stanowisk aby przekonać się , który z dwóch gatunków dominuje na Pogórzu Przemyskim , może występuje tylko C. agastachys .

4 komentarze:

  1. Super sprawa. No i botanicy mają czym się zajmować :-) Wg tego artykułu to chyba na Pogórzu nie ma szans na inne gatunki Carex ze sekcji Rhynchocystis oprócz C. agastachys. Staszek
    https://www.researchgate.net/publication/329017657_Reconciling_morphology_and_phylogeny_allows_an_integrative_taxonomic_revision_of_the_giant_sedges_of_Carex_section_Rhynchocystis_Cyperaceae

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co zrozumiałem to C.agastachys występuje we wschodniej części jakiegoś rewiru a C . pendula s. str w zachodniej . Nie byłem jeszcze na tej platformie , kopalnia wiedzy ogromna . Mimo wszystko można jeszcze popróbować z kilkoma stanowiskami . Piotrek .

      Usuń
  2. Z tego, co się dowiaduję, do niektórych okazów flory bez szkiełka nie podchodź:-) ja to jestem amator zupełny, mnie przyciąga uroda rośliny, kwiaty, ciekawe nasiona:-) wiele nauczyłam się od blogowych znajomych:-) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami wystarcza wiedza tylko częściowa , resztę załatwiają fachowcy . Tak jest w moim przypadku .Najciekawsze , że jest jeszcze tyle rzeczy do odkrycia i czekają one nieraz dosłownie pod progiem . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń