czwartek, 16 lutego 2023

Nowe gatunki grzybów dla Karpat polskich odkryte na Pogórzu Przemyskim .

 COPRINOPSIS SPELAIOPHILA - stanowisko odkryte 30.8.2021 . Jeden grzybek rósł na żywym buku i wydał mi się mocno podejrzany . Pospolitsze czernidłaki rosną raczej na gromadnie na spróchniałym drewnie , a ten taki samotnik . Lasy okolicy Cisowej obfitują w ciekawe gatunki grzybów i odwiedzane są przez licznych grzybiarzy To tutaj znalazłem Ramarie flavoides ,  Ramarie kreglsteinerii , Ramarie formose . Mój znajomy wrócił z grzybobrania w Cisowej cały roztrzęsiony i mówi , że ledwo uszedł z życiem , zobaczył  świeże ślady niedżwiedzia ,chyba troczę przesadził co do tego zagrożenia  .Ten gatunek czernidłaka jest w Polsce bardzo rzadki  . W katalogu grzybów z referencjami , czyli takich , które zostały potwierdzone przez mocnych fachowców , w dwudziestym pierwszym wieku był na terenie Polski stwierdzany tylko kilka razy w 2011 , 2014 2019 i 2020 roku .Stanowisko znajduje się w rejestrze grzybów chronionych i zagrożonych GREJ  , ID 355867 ,https://grzyby.pl/gatunki/Coprinopsis_spelaiophila.htm#GREJ



 COPRINOPSIS NIVEA , czernidłak śnieżnobiały - stanowisko odkryte 11.7.2022 . Gdy zobaczyłem tą łąkę pod lasem w Zalesiu , wiedziałem ,że trzeba mieć ją w szczególnym poważaniu . Leżało na  niej dużo końskiego nawozu a ten jest pożywką dla wielu grzybów . W swoich rowerowych wycieczkach kilka razy zbaczałem z trasy aby odwiedzić to miejsce i pooglądać końskie kupy . Kawałek dalej jest piękny punkt widokowy , z którego można pooglądać przyjemniejsze rzeczy , to jest panoramę Kopystańki od strony Bryliniec . Za czwartym razem gdy tak łaziłem wokół wiadomo czego , zauważyłem dużego białego czernidłaka . Czernidłak śnieżnobiały jest w Polsce gatunkiem rzadkim .Dwudziesty wiek przynosi odkrycie około 10 stanowisk . Zakładam , że żadne z nich nie jest w Karpatach , ale mogę się mylić . Stanowisko znajduje się w rejestrze grzybów chronionych i zagrożonych GREJ , ID365214 https://grzyby.pl/gatunki/Coprinus_niveus.htm#GREJ




RAMARIA FLAVOSALMONICOLOR - stanowisko odkryte 3.10.2021 . Okolice Krzeczkowej też obfitują w wyjątkowe gatunki . W ten dzień spotkałem dwa czarcie kręgi utworzone przez Ramarie . Przekonany byłem , że to Ramaria varians , którą kilka lat temu znalazłem prawie w tym samym miejscu . Okazy z jednego czarciego kręgu spleśniały zanim doczekały się oznaczenia ale z drugiego się zachowały i wyszła Ramaria flavosalmonicolor. Gatunek ten w Polsce jest skrajnie rzadki , tylko 4 znane stanowiska . W tym przypadku jestem właściwie pewien , że w Karpatach nie została odkryta . Stanowisko znajduje się w rejestrze grzybów chronionych i zagrożonych GREJ , ID 365253 . https://grzyby.pl/gatunki/Ramaria_flavosalmonicolor.htm#GREJ




4 komentarze:

  1. Ten środkowy grzybek taki "niewidowiskowy":-) zwykły śmiertelnik ani nie zwróci na niego uwagi:-) ja z ciekawostek to tylko uszaki bzowe zbieram, do boczniaka jestem nieprzekonana, czy to on na pniu drzewa, więc zostawiłam; gratuluję znalezisk, a właściwie odkryć; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z tymi grzybami to tak jest ramarie , lepioty czy coprinusu na pierwszy rzut oka wszystkie jednakowe ( w obrębie rodzaju ) . Dopiero obserwacja pod mikroskopem zarodników , daje rozpoznanie gatunku . Ja boczniaków też nie zbieram , w sumie to ich jeszcze nie próbowałem nawet ze sklepu . Pozdrawiam . Piotrek .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam kiedyś w sklepie boczniaki, tak z ciekawości, i powiem, że bardzo mi smakowały; i stąd chciałabym je kiedyś sama zebrać i zjeść, ale muszę być pewna na 100%, że to boczniaki:-)

      Usuń
    2. Można dać fotki na forum grzybowe , chyba teraz nawet bez abonamentu , jechać do sanepidu to za duży problem , ale wiem że ludzie jeżdżą z grzybami .

      Usuń