środa, 18 maja 2022

Wąwozy Jamnej część 3 - Pióropusznik strusi nad Wiarem

 Zbliżał się wieczór ale chciałem jeszcze przejść się wzdłuż skarpy przy Wiarze w Trójcy . Na mapach lidarowych były tam jeszcze widoczne  trzy wąwozy w których nie byłem . Na końcu takich jarów, na strumieniach wpadających do Wiaru mogły utworzyć się wodospady , takie jak znajdujący się w pobliżu "Wodospad Emilek" .

Sprawdziłem dwa jary , wodospadów wprawdzie nie było , ale znalazłem stanowisko ciemiężycy zielonej , gatunku rzadkiego w tych okolicach .


Zastanawiałem się chwilę czy iść do trzeciego najmniejszego wąwozu , nie za bardzo mi się już chciało , jednak poszedłem . U wylotu trzeciego jaru spotkałem łany czosnku niedżwiedziego a pośród niego , rosnącego pióropusznika strusiego ( Matteucia struthiopteris) .Pięknie się razem komponowały . 80 metrów dalej był następny płat pióropusznika . ( strzałka pokazuje lokalizację )


. Na pierwszym płacie o powierzchni około 3 arów , naliczyłem 200 okazów paproci , większość posiadała liście zarodnionośne . 



Na drugim o powierzchni około 2 arów , rosło 100 roślin i te miały tylko liście asymilacyjne .



 


 Tak więc na tej niewielkiej terasie Wiaru spotkały się trzy fajne gatunki : pióropusznik strusi , ciemiężyca zielona i czosnek niedżwiedzi . Przez chwilę nawet myślałem , że cztery . Pod stopami zauważyłem mnóstwo niebieskich kwiatuszków . Pierwszym wrażeniem było , że jest to ułudka leśna, jednak po bliższym przyjrzeniu , roślinki okazały się niezapominajką skąpokwiatową , łatwo pomylić  . Wracałem do Trójcy już asfaltową drogą , na której pożegnał mnie  rozpucz lepiężnikowiec .



4 komentarze:

  1. Ładne odkrycie. Ciekawe, że nie widać go niżej. Zwykle pióropusznik dość szybko wędruje w dół rzeki. Staszek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może gdzieś tam jest . Ale trochę niżej też ciekawie , w następnym wpisie . Piotrek .

      Usuń