wtorek, 3 maja 2022

Turzyca obła ( Carex diandra ) na starorzeczu Sanu w Sośnicy-Brzegu .

 Carex diandra ma tylko kilka stanowisk w Województwie Podkarpackim . Jedno w Bieszczadach , jedno w Beskidzie Niskim , jedno przy ujściu Wisłoka do Sanu i kilka na północnym krańcu . Turzyca ta jest w Czerwonej Księdze Roślin Polski z kategorią NT - trudna do określenia . 

2 maj . Tego roku wszystko jest opóżnione , na początku maja jedyna nadzieja pozostaje w turzycach , żeby coś znaleść ciekawego . Wybrałem się więc rowerem do starorzecza w Sośnicy - Brzegu . Zapakowałem do plecaka gumaki i pojechałem przez Medykę , Torki i Stubno. Nałaziłem się po tej wodzie , ale tylko jakieś małe ponikła i ramienice się trafiały. Znowu zadziałała stara zasada , że znajduję coś na końcu przy odwrocie gdy ogarnia mnie już  zniechęcenie. Nie wiem jak zobaczyłem tę jedną  małą kępkę z kilkoma kłoskami . (49.916804,22.882867 ) . Miejsce zaznaczyłem kilkoma większymi kamieniami położonymi wokół wierzbowego krzaczka . Na tym starorzeczu jeszcze nigdy się nie zawiodłem .





Nie wiedziałem jeszcze jaki to gatunek , ale wiedziałem , że to coś ciekawego . Dopiero następnego dnia otrzymałem wiadomość, za co jestem niezmiernie wdzięczny . 

Postanowiłem wracać inną trasą , przez Barycz . Tutaj spotkała mnie miła niespodzianka w postaci ogromnej, trzystumetrowej długości i dziesięciometrowej wysokości skarpy, na brzegu Sanu . O jednym kanionie nad Sanem  już pisałem , ten był jeszcze większy , że takie obiekty znajdują się tak blisko i nic o nich człowiek nie wie .  




 

Potem już tylko przez most wiszący do Nizin i przez Wyszatyce powrót do Przemyśla .




3 komentarze:

  1. Gratulacje, a te okolice mam w planach rowerowych, to może i ja kanion znajdę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne tereny na rower , jedzie się przez zielone pastwiska , mało samochodów , można pooglądać jak się żyję w Polsce B , zdziwienie gwarantowane , ładna cerkiewka w Chotyńcu .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przekażę tę opinię na zebraniu Korby... dla nas to brzmi jak absolutna rekomendacja!

      Usuń