czwartek, 12 maja 2022

Wąwozy Jamnej część 1 - Turzyca Bueka nad Wiarem .

 7 maj . Nie sądziłem , że ten kilkugodzinny wyjazd będę musiał opisać aż w trzech wpisach . Miałem wolne popołudnie i postanowiłem się gdzieś wybrać . Wybór padł na wąwozy w Jamnej . Na mapach lidarowych to chyba najbardziej poorany głębokimi jarami obszar Pogórza Przemyskiego . Coś mam fazę ostatnio na te wąwozy . Za Posadą Rybotycką przy drodze zauważyłem kępy turzyc . Mam już pewne doświadczenie w rozpoznawaniu niektórych gatunków , okazało się , że znowu jest to turzyca Bueka . Porozglądałem się jeszcze po okolicy i stwierdziłem co następuje . Turzyca Bueka masowa porasta brzeg Wiaru i tworzy w pobliżu rzeki na terasach zalewowych , kilkuarowe płaty zespołu Caricetum buekii , z charakterystycznymi wysokimi kępami . Turzyca ta jest gatunkiem bardzo rzadkim w Polsce , na podstawie ostatnich obserwacji można wyrazić opinię , że Podkarpacie jest jej krajową ostoją .





7 komentarzy:

  1. Rozpoczęte rok temu odkrycia turzyca Bueka mają ciąg dalszy. Aż miło się czyta, że Podkarpacie stało się pewną ostoją tego rzadkiego gatunku. Gratuluję odkryć i życzę dalszej wytrwałości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wiem dlaczego, ale mogę wpisać komentarz wyłącznie jako użytkownik anonimowy, a więc jak w komedii "Miś": łubudubu itd. to piszę ja Staszek. Czy uważasz, że ta turzyca na kamieńcu i ta na bagnie to ten sam gatunek? Może się mylę (bo nie widzę szczegółów), ale pokrojowo za bardzo mi na to nie wygląda (jedna kępiasta, druga rozłogowa). Swoją drogą we florze M. Wolanina nie jest podawana z tego terenu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też mam ten problem z anonimowością . Miałem ten dylemat . Porównałem na moje niewprawne oko dwie łodygi i były identyczne . Ta " kępczasta" to raczej pewna Bueka . Tą kamieniastą założyłem , że też . Występują w niektórych miejscach w bezpośrednim sąsiedztwie. Bueka nie zawsze tworzy takie kępy , w Przemyślu w Ostrowskim potoku gdzie jest potwierdzona z okazów zielnikowych , rośnie podobnie jak nad Wiarem . Spróbuję jeszcze pobrać pęcherzyki to by przesądziło czy może nie turzyca błotna , bo raczej tylko ta może wchodzić w rachubę . Siateczki u podstawy łodygi są na wszystkich okazach .

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow... mogę się mylić, nie mam ani skrawka twojej wiedzy, ale wydaje mi się że spotykałem ostatnio dość często w "Niskim" i na Pogórzach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto wie może odkrycie jest na wyciągnięcie ręki , ale podobne kępy tworzy częstsza turzyca prosowa .

      Usuń
  5. Fajnie wyglądają, takie uporządkowane jak wojsko:-) fotografowałam te kępy kiedy kwitły, z czarnymi pędzelkami a raczej kłoskami wyglądały jeszcze ciekawiej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście jest to urokliwe miejsce , gdzie można zrobić ciekawe zdjęcia .

      Usuń