sobota, 11 grudnia 2021

Nowe stanowisko pióropusznika strusiego ( Matteuccia struthiopteris ) na Pogórzu Dynowskim .

 Nowe stanowisko tej rzadkiej paproci zostało odkryte przez Jacka Kołcza w pażdzierniku 2021r. 

Kiedy otrzymałem od Jacka informację o znalezisku wybrałem się tam , aby na żywo je pooglądać .  Miejsce zainteresowało mnie tym bardziej , że wokoło były ciemne plamy na mapach, świadczące o jodłowych lasach , które w tym roku jakoś szczególnie mnie wciągnęły . Będąc na miejscu , rzeczywiście spotkałem to czego oczekiwałem . Tak ciekawych jedlin z pięknym kobiercem mchów jeszcze nie widziałem . Trzeba będzie tam się wybrać w sezonie , bo na pewno ukrywa się tam jakiś połabski z całą zgrają ramarii . Samo stanowisko jak to przystało na piópopusznika znajduje się w łęgowych zaroślach przy leśnym potoku wśród jodłowego lasu . Położone jest przy północnej granicy Nienadowej ( 49.859327 , 22.436269)  , na Pogórzu Dynowskim .Kilkadziesiąt okazów w postaci liści zarodnionośnych rośnie na dwóch arach . Jego znaczne oddalenie od zabudowań , około 500m , świadczyłoby o naturalnym pochodzeniu. Pióropusznik strusi nie był za często odnajdywany w ostatnim stuleciu na pogórzu .Boleslaw Kotula podaje go z Prałkowiec , 19 wiek  ,  Liliana Witkowska - Wawer odnalazła go w Dolinie Hołubli lata dziewięćdziesiąte 20 wieku , Mateusz Wolanin spotkał go w Borownicy na początku 21 wieku , Staszek odkrył stanowisko w Nowych Sadach 2 lata temu no i teraz przytrafiło się Jackowi . Odkrycia te dotyczą Pogórza Dynowskiego i Przemyskiego . 

Niestety nie mam w tej chwili dostępu do pracy pani Niedżwieckiej , która zajmowała się florą Pogórza Dynowskiego . Jeżeli ktoś ma, to prosiłbym o sprawdzenie czy to  stanowisko z Nienadowej jest tam może uwzględnione, co przekreśliło by jego nowość . 





4 komentarze:

  1. Znowu mamy coś rzadkiego do potwierdzenia i ponownego zobaczenia najlepiej w formie pastorałów, gdyż paprocie w takiej fazie rozwoju pięknie wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewny nie jestem czy to jest samo stanowisko co u Ciebie, ale Niedźwiecka podaje stanowisko w Śliwnicy, między Nienadową
    a Śliwnicą. "Moje" stanowisko z Nowych Sadów też podawał wcześniej Batko, chociaż później nie było potwierdzone (Batko S. 1934. O florze okolicy Przemyśla). Dorzucę jeszcze stanowisko z Lipy przy krzyżówce na Brzeżawę 49.697007, 22.358787.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za uzupełnienie . To stanowisko pióropusznika jest po drugiej stronie wsi niż Śliwnica . Może tu być taka sytuacja jak z języcznikiem w Krzeczkowej , czyli dwa stanowiska blisko siebie .

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń