sobota, 16 listopada 2019

Zaczarowane jeziorko czyli powrót do dnia szczwoła.

12 lipca, dnia kiedy na łąkach krównickich znalazłem szczwoła , wcześniej byłem przy skarpie w Siedliskach gdzie gniazdowały żołny . Pod piaszczystą ścianą jest małe jeziorko , o którym już kiedyś pisałem (49.756649,22.892177). Postanowiłem je obejść dookoła wzdłuż brzegu , jest tego raptem ze sto metrów . Gdy tak szedłem spotykałem różne ciekawe gatunki . Florą terenów położonych na północ od Przemyśla , do Lubaczowa ,  zajmował się Wojciech Paul (2013) i właśnie na jego badaniach można się oprzeć  analizując występowanie poszczególnych gatunków . Tak więc tymi gatunkami były :
- kotewka orzech wodny (Trapa natans) , podane trzy historyczne  stanowiska .
- pływacz zachodni ( Utricularia australis ) . nie podany z tego terenu .
- grzybienie białe ( Nymphaea alba ) , podane właściwie trzy stanowiska znajdujące się bliżej Lubaczowa.
- rdestnica włosowata ( Potamogeton trichoides , podana z 1 stanowiska  .
- pałka wysmukła (Typha laxmannii) , podane jedno stanowisko ( sam znalazłem jeszcze kilka stanowisk na badanym terenie  , gatunek szybko się rozprzestrzenia ).
- oczeret Tabernemontana ( Schoenoplectus tabernaemontani ) , podany z jednego stanowiska blisko Lubaczowa .
- centuria nadobna ( Centaurium pulchellum ) , podana z sześciu stanowisk .
- kruszczyk błotny ( Epipactis palustris ) ,  znaleziony na dwóch stanowiskach .
- trojeść amerykańska ( Asclepias syriaca ) , dwa niepewne historyczne stanowiska .








Rdestnica włosowata w tym miejscu jest pewnym zaskoczeniem ( chociaż może nie do końca bo wspominał o niej B.Kotula i J.Piórecki). Ma ona tylko kilka stanowisk w województwie podkarpackim . Udało mi się znaleść ją już w pobliżu Radawy i  w Majdanie Sieniawskim . W jeziorku występowała licznie wypełniając większą jego część .Stanowisko to jest jednym z najdalej wysuniętych na południe kraju .

Zapomniałem o szparagu lekarskim  .

3 komentarze: