poniedziałek, 18 listopada 2019

Starzec nadrzeczny , gatunek nadrzeczny .

15 sierpnia . Właściwie to o nim miałem nie pisać, ponieważ był podany z 10 stanowisk przez M.Wolanina a i J.Piórecki podał go z kilku stanowisk, ale zobaczyłem w atlasie rozmieszczenia roślin naczyniowych , że w kraju to gatunek rzadki . Nazwa gatunkowa odzwierciedla dokładnie jego występowanie . W okolicach Przemyśla  stanowiska znajdują się oczywiście też w pobliżu Sanu . Natrafiłem na niego już trzy lata temu w Prałkowcach , a teraz spotkałem go na łąkach w Reczpolu . Łąki były wykoszone , pozostał tylko fragment nie tknięty i tam rósł jeden starzec nadrzeczny ( Senecio fluviatilis) . (49.778424,22.576915) Różni się od podobnych , starca jajowatowego i starca fuscha tym , że posiada często dziewięć płatków lub jak kto woli dziewięć kwiatów języczkowatych w koszyczku .Potem poszedłem jeszcze dalej , na młakę gdzie wiosną kwitły kukułki krwiste , tu panoszyła się  teraz cibora brunatna .




2 komentarze:

  1. Aż się rozglądnę, ale to chyba dopiero w przyszłym sezonie, czy on faktycznie tak rzadki, czy może rzadko opisywany?

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej trudno go spotkać , rośnie na wilgotnych łąkach , ale za to z daleka widoczny .

    OdpowiedzUsuń