środa, 20 listopada 2019

Soplówka w użytku .

16 listopad . Użytków ekologicznych w okolicach Makowej , Arłamowa , Grąziowej , Rybotycz , jest dużo . Postanowiłem wybrać się na Zespół Użytków Ekologicznych Paportno . Ciekawy byłem dlaczego zostały utworzone ale też ciągnęło mnie do konkretnego lasu . Zespół składa się z czterech użytków, dwa to leśne polany , jeden znajduje się na terenie lasu  i jeden w korycie leśnego potoku .Zatrzymałem się pod klasztorem i zacząłem marszobieg niebieskim szlakiem . Przed wyjazdem zastanawiałem się jakie wybrać obuwie , trapery, gumaki czy trekingi ,potem  zająłem się innymi rzeczami i o butach zapomniałem . W Kalwarii dopiero zauważyłem ,że jestem tylko w zamszowych półbutach a bagażnik jest pusty . Pobiegłem w te błota w wyjściowych mesztach . Na Żytnem  stała nowo wybudowana wiata ,w dolinach ścieliły się mgły.



Pierwszy użytek był blisko szczytu na terenie lasu . Myślę ,że może chodzi w nim o modrzewie , które tam licznie występowały .


Dwa następne są na łąkach , na których  kiedyś pewnie stały domy Paportna . Nie wiem dlaczego utworzono te użytki .


Z dawnej wsi zachowały się resztki piwnic i cmentarza .




Ostatnim użytkiem , który chciałem zobaczyć  był ten położony w dolinie potoku . Pobiegłem trzy kilomometry szlakiem w kierunku Suchego Obycza , zawróciłem i wskoczyłem do potoku , płynącego wzdłuż drogi . Zobaczyłem  taki widok.


W potoku leżała jodłowa kłoda a na niej coś się bieliło .Okazało się , że jest to soplówka jodłowa ( 49.594268,22.668246).




Jest to drugie stanowisko , które znalazłem w tym roku w tej okolicy , pierwsze w pobliżu Kwaszeniny .W strumieniu rosło też dużo kozłka trójlistkowego (Valeriana tripteris ssubsp. heterophylla) .


Miejscami przy strumieniu o dżwięcznej nazwie Kropiwnica , widoczne były odsłonięcia  z warstwowym ułożeniem skał . Pewnie dlatego utworzono użytek , no bo chyba nie z powodu soplówki .



Uwalany byłem błotem po czubek głowy , meszty do wywalenia ale było super .

5 komentarzy:

  1. Powinieneś zawsze wozić w bagażniku zapasowe buty:-)
    Czy to taki kozłek jak w ogrodach, popularna waleriana? usiłowałam wysiać, kilka roślinek wykiełkowało, ale chyba mi zaginęły na grządce; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych kozłków to jest kilka gatunków , w ogródkach to raczej uprawiany jest kozłek lekarski .Ale jest go też dużo na dzikich łąkach , raczej w miejscach wilgotnych .

      Usuń
  2. Ciekawa przygoda, ja mam o tyle dobrze że zawsze chodzę albo w Kipstach do biegania, albo Quechuach do trekkingu (no na wesela i chrzciny ubieram jakieś mniej sensowne obuwie)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w teren coraz bardziej skłaniam się do dobrych wysokich gumaków . Niezawodne na mokrą łąkę , potok , błoto . Już kilka razy byłem w nich na zimowych szlakach też świetnie się sprawdzają .

      Usuń
    2. Niezawodny wynalazek komuny... gumofilce! Nie do zaje...chania! ;)

      Usuń