piątek, 29 listopada 2019

Rewizja rdestnicy szczeciolistnej .

11 sierpnia . Kręte są ścieżki wielkich odkryć .  W tamtym roku pisałem o odkryciu rdestnicy szczeciolistnej na Pogórzu Przemyskim . Sprawa była wyjątkowa ponieważ , w tej części Polski nie była ona jeszcze nigdy notowana . Stanowisko znalazłem przy Wiarze , pod mostem w Sierakoścach , było nieduże i niestabilne . Z doświadczenia wiem ,że takie stanowisko zazwyczaj nie jest przypadkowe  . W pobliżu musiało się znajdować jakieś duże stanowisko matka , z którego pochodziło to z pod mostu .W Sierakoścach jest cały kompleks stawów . Kilka z nich już przejrzałem , nie byłem jeszcze na tych w pobliżu , których jest żwirownia .Była niedziela i postanowiłem pojechać rowerem do Sierakośc aby wyjaśnić tajemnicę rdestnicy szczeciolistnej . Zakładałem ,że w niedzielę na żwirowni nie będzie ruchu i będzie można się pokręcić wokół nie poznanych jeszcze przeze mnie stawów . Na miejscu okazało się , że rzeczywiście żwirownia nie pracuję a nad Wiarem jest wielu plażowiczów . Mogłem spokojnie pospacerować przy brzegach całkiem sporych jezior . do granicy państwa jest tam z 200 metrów .Już po chwili natrafiłem na duże stanowisko rdestnicy wąskolistnej  ( jak myślałem szczeciolistnej ) , znalazłem to czego szukałem . Było to stanowisko matka , rdestnica opanowała prawdopodobnie cały zbiornik(49.649807,22.761687) . Rosła licznie na piaszczystym dnie na długości kilkunastu metrów, pobrałem próbki . Oznaczanie pewnych rodzajów nie jest łatwe , miałem już przypadki ,że po pierwszym oznaczeniu , drugie dokonane przez innego specjalistę  nie było takie same .  Decydujące zdanie w takich sytuacjach ma szef wszystkich szefów , od jego oznaczenia zależy los stanowiska . Każdy rodzaj ma swojego szefa wszystkich szefów .W tym przypadku szef wszystkich szefów powiedział , że jest to rdestnica Berchtolda . Rdestnica Berchtolda jest bardzo podobna do rdestnicy szczeciolistnej i o pomyłkę jest łatwo . Reasumując w okolicach Sierakośc  występuje rdestnica Berchtolda , a nie szczeciolistna .




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz