sobota, 17 czerwca 2017

Kapusta polna i inne fity



Spacerując ulicą Wyszyńskiego w Przemyślu zauważyłem ładne intensywnie żółte kwiatki . Okazało się , że jest to kapusta właściwa polna  (Brassica rapa) <49.802484,22.767366>. Kto by się tam  interesował kapustą , ale potem zgłębiłem temat i okazało się , że ten gatunek był notowany tylko trzy razy w okolicach Przemyśla . Pierwszy raz przez B.Kotulę , a potem jeszcze przez L.Witkowską Wawer i J.Pióreckiego. Jest to odmiana zdziczała powszechnie znanego warzywa , a pochodzi z Afryki Północnej gdzie występuje w warunkach naturalnych. Zaliczana jest do: ergazjofigofitów , efemerofitów i archeofitów . Nie będę się rozwodził co oznaczają poszczególne terminy . Mówiąc krótko to określają one gatunki roślin związanych w jakiś sposób z człowiekiem , pojawiające się we florze danego obszaru. Gatunki te są już uwzględniane w botanicznych  opracowaniach. Jeszcze nigdy nie była notowana koniczyna krwistoczerwona ( Trifolium incarnatum) , którą spotkałem przy brzegu stawu rybnego w Hermanowicach .Uprawiana czasem dziczejąca ,pochodząca z Turcji<49.727529,22822705>. Kalifornijska facelia błękitna (Phacelia tanacetifolia)  rosła przy ul.Słowackiego <49.754445,22.793351 była już raz notowana>.Rokiettę siewną (Eruca vesicaria) pochodzącą z basenu Morza Śródziemnego spotkałem 50m od kapusty<nie notowana>. A ostatnio będąc w sercu Pogórza Przemyskiego przy leśnej drodze w okolicach Arłamowa  natknąłem się na masowo występujący mak lekarski ( Papaver somniferum) <49.625180,22618257>.

2 komentarze:

  1. Hmmm trzeba mieć oko, żeby włapywać takie ciekawostki i rzecz jasna doświadczenie.

    OdpowiedzUsuń