niedziela, 5 czerwca 2022

Wypad do Birczy z dzięciołem w tle .

 24 maj . W tamtym roku gdy chodziłem po starobirczańskich lasach , na polanie pod Kotowem spotkałem ciekawego fiołka . Było duże prawdopodobieństwo , że jest to jakiś mieszaniec .






Niestety roślinka nie kwitła i teraz postanowiłem pojechać tam jeszcze raz , licząc na to , że znajdę okazy kwitnące . Zapakowałem rower do samochodu i pojechałem . Na miejscu okazało się , że cała łąka jest zaorana . Na sąsiedniej spotkałem za to jastrzębce pomarańczowe (Hieracium aurantiacum ) , dobre i to . 


Gdy wracałem jadąc rowerem leśną drogą 40m przede mną z lasu wybiegł wilk . Zauważył mnie i wrócił się do lasu . Obserwacja trwała może 10 sekund . To moje drugie spotkanie z tym pięknym stworzeniem . Postanowiłem jeszcze odwiedzić kamieniołom , o którym już pisałem , znajdujący się w pobliżu . Świetnie są na nim widoczne pofałdowania warstw skalnych .


Na kamieniołomie jest ładne stanowisko pokrzyku wilczej jagody (Atropa belladonna) , kilkanaście okazów . Jak by ktoś chciał zobaczyć ten gatunek w naturze, może jechać w ciemno . Zazwyczaj pojedyncze okazy rosną przy leśnych drogach i trudno je spotkać . Przy kamieniołomie jest opadająca łąka z pięknym widokiem , obok której zobaczyłem zalesione , strome wzniesienie . Mógł tam być fajny wąwóz . Rzeczywiście przewidywania się sprawdziły , wąwóz był całkiem spory , a na jego zboczu przy wysięku wody , znalazłem jakby trawertyn , ale nie jestem pewny . 


Gdy tak łaziłem po lesie , zaczął wokół mnie latać ptak , wcale się nie bał , mogłem go z bliska obserwować . Cały w ciemnych barwach , czarno szarych , z ciemnym paskiem na głowie  biegnącym przez oko . Siadał na pniach drzew i walił dziobem , dzięcioł jak nic . W domu sprawdziłem , że to dzięcioł trójpalczasty ( Picoides tridactylus).Gatunek ten występuje w Polsce tylko w Karpatach , 70 par i w puszczy białowieskiej . 

Miejsce obserwacji .


3 komentarze: