środa, 8 czerwca 2022

Rzepicha węgierska ( Rorripa hungarica) - nowy gatunek dla flory Województwa Podkarpackiego .

 29 maj . Rzepicha węgierska jest mieszańcem rzepichy ziemnowodnej i rzepichy austriackiej . Kilka dni temu wpadło mi do ręki opracowanie mówiące o mieszańcach rzepichy austriackiej . Znałem kilka stanowisk tego gatunku i postanowiłem je pod tym kątem sprawdzić . Rzepicha austriacka ma wszystkie liście nie podzielone i z uszkami obejmującymi łodygę , czym różni się od pozostałych rzepich . Posiada też łuszczynki idealnie kuliste , zaś jej mieszańce mają je podłużne . Sprawdziłem kilka stanowisk w Przemyślu , łuszczynki były kuliste . Przypomniałem sobie jednak o jeszcze jednym stanowisku rzepichy austriackiej w Wyszatycach na brzegu Sanu przy promie , które niedawno zaobserwowałem . Pojechałem więc rowerem tam jeszcze raz , łuszczynki nie były kuliste tylko owalne

Spróbuję wyjątkowo sam udowodnić , że opisywany gatunek to rzepicha węgierska  Trudno o potwierdzenie bo jeszcze mało ludzi to to widziało .Korzystam z dwóch kluczy ,  Rutkowskiego i trochę Szafera  Jak już mówiłem łuszczynki są owalne  co odróżnia ją od rzepichy węgierskiej . Drugą ważną cechą odróżniającą jest dęta łodyga , węgierska ma łodygę pełną lub z malutkim kanałem .



 

Jeżeli odpada rzepicha austriacka to w grę mogą wchodzić jeszcze dwa gatunki : rzepicha ziemnowodna i rzepicha chrzanolistna . Rzepicha chrzanolistna ma jednak liście z wyrażnymi łatkami  i łuszczyny dużo  dłuższe . Rzepicha ziemnowodna ma wprawdzie górne liście niepodzielone ale dolne a nawet środkowe na długich ogonkach  . Łuszczyny rzepichy ziemnowodnej są dwa razy krótsze od szypułek i dwa razy dłuższe od szyjki słupka . Rzepicha węgierska ma szypułki nawet cztery razy dłuższe od łuszczyn , słupek jest im prawie równy długością . Rzepicha ziemnowodna więc odpada . Reasumując zestaw cech : wszystkie liście całobrzegie siedzące z uszkami , owalne łuszczyny na długich szypułkach i z długą szyjką , dęte łodygi , wskazują jednoznacznie , że rzepicha znaleziona na prawym brzegu Sanu, przy przeprawie promowej ( 49.844555,22.897920) , w liczbie 12 okazów  jest rzepichą węgierską . Uf aż się spociłem . Co ja będę strzępił język niech przemówią jeszcze dodatkowe zdjęcia . 






Roślinki jeszcze rosną tak , że można jechać i obserwować a jak by ktoś chciał robić badania genetyczne nie ma sprawy poświęciłem trzy okazy dla dobra nauki . Ciężko zasuszyć bo duże zielsko.

2 komentarze:

  1. Oczywiście nie podejmuje się weryfikacji, lecz... chylę czoła przed wiedzą, zacięciem i pasją.

    OdpowiedzUsuń
  2. To wszystko z nudów .

    OdpowiedzUsuń