czwartek, 16 czerwca 2022

Rowerem przez sieniawskie lasy

 5 czerwca. Lubię odwiedzać te lasy choćby ze względu na sosnowy zapach . Zatrzymałem się samochodem w Czerwonej Woli i dalej już rowerem . Fajnie się jedzie przez las po asfaltowych drogach zamkniętych dla ruchu samochodowego . Zatrzymałem się przy "Rajskiej łączce " (1), gdzie został utworzony użytek ekologiczny "Pijawki ". Natrafiłem tu na liczne kukułki szerokolistne i jednego kosaćca syberyjskiego . Trzeba przyznać , że zestaw gatunków tu występujących jest imponujący : fiołek bagienny , ciemiężyca zielona , mieczyk dachówkowaty , kukułka szerokolistna , czarcikęsik Kluka , włosienicznik tarczowaty , kosaciec syberyjski , osoka aloesowata . 


Następnym etapem były podmokłe łąki i leśny zbiornik obok Chrap (2) . Na bagienkach dużo było kęp turzycy długokłosej i turzycy gwiazdkowatej ( Carex echinata ) , tą ostatnią spotkałem po raz pierwszy .



Kilometr dalej sprawdziłem następne łąki , które na mapie wyglądały obiecująco (3). Nie zawiodłem się , znajdując stanowisko kukułki krwistej ( Dactylorhiza incarnata ) i obok znowu kosaćca syberyjskiego ( 50.182967,22.812894). Kosaćce syberyjskie występują między Sieniawą a Cieszanowem licznie na podleśnych łąkach . 





 

Na tej łące napotkałem też fajną ćmę pawicę grabówkę  , która w ogóle nie uciekała.




W Woli Mołodyckiej skręciłem z głównej drogi i za wsią wjechałem w las, w kierunku "Białego bagna" , przy drodze rosły liczne kukułki Fuscha . Minąłem pomnik Gloria victis  i dojechałem do celu . Białe bagno okazało się torfowiskiem , gdzie występowała wełnianka pochwowata . 



 

Wracając natknąłem się na opisanego już starca kędzierzawego (4) .


4 komentarze:

  1. Prawie cała kolekcja roślin wskaźnikowych łąk wilgotnych! Choć mnie też udało się ostatnio znaleźć kukułkę krwistą i to w odmianie albinotycznej. Ale to zupełnie inne siedliska. Pozdrawia Jacek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dactylorhiza ochroleuca ale chyba nie na Podkarpaciu tylko jedno stanowisko , w Polsce też rzadka , tak że gratulacje. Piotrek

      Usuń
  2. Pogratulować! jak zwykle ciekawe znaleziska - choć kukułki w tym roku obserwowałem już wiele razy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kukułki krwiste nie są tak częste , jest nawet w CZKRWP

      Usuń