sobota, 20 marca 2021

Krępakowy strumień i powrót do panieńskiego czuba .

 18 marca . O  Krępaku pod Birczą powiedziano już pewnie wszystko . Pojechałem tam aby obejrzeć strumień , spływający ze wzniesienia . Teraz dobra pora na łażenie po potokach . Roślinki jeszcze nie rosną a tu można spotkać jakiegoś ciekawego porosta , mcha , wątrobowca lub grzyba . W miejscu gdzie jest taras z widokiem na las , skręciłem w lewo i po stromiżnie zjechałem do strumienia . Jest to chyba najładniejszy potoczek na Pogórzu Przemyskim . Na odcinku 200m są tu rdzawo czerwone skały , progi skalne wystające z koryta , kilku metrowe skalne ścianki przy potoku , z dziesięć kaskad i wodospadzików . Miejscami przypominało mi to " Szumy " z Roztocza . 







Natrafiłem tu na ciekawy mech znajdujący się pod ochroną częściową , tujowiec tamaryszkowaty         (  Thuidium tamariscinum ).



Jeszcze przed wyjazdem oglądałem mapy lidarowe i w pobliżu Krępaka zwrócił moją uwagę dziwny połkolisty , nienaturalny wąwóz . 


Znajduje się on kilometr na północ od serpentyn przed Birczą . Na zdjęciu serpentyny są na dole .


Będąc teraz blisko tego miejsca , pojechałem sprawdzić co to takiego  Okazało się ,że półkolisty wąwóz jest u podnóża stożkowatego wzniesienia , podobnego do Wzgórza Św. Magdaleny na Kalwarii.  Nie ma takich górek za dużo na Pogórzu Przemyskim . Roztacza się stąd ładna panorama  na okolicę .



Sam wąwóz jest to dwumetrowy rów ewidentnie wykopany  ,albo raczej wykuty w skalistym podłożu  ,jego  dnem  biegnie leśna droga ( po co tu kopać drogę ?) . Na zdjęciu lidarowym widać jeszcze  jakby prostokątny obiekt  , otoczony tą półkolistą fosą ( w terenie nie ma żadnego śladu ) . No i teraz wracamy do Panieńskiego Czuba . Jest to nazwa góry znajdującej się 2km na wschód od tego miejsca . Legenda mówi , że nazwa ta pochodziła od mniszek , które mieszkały tutaj w klasztorze i nosiły charakterystyczne nakrycia głowy . Od razu mówię , że na archeologii , historii i geologii za bardzo się nie znam i może to są błędne skojarzenia .

4 komentarze:

  1. Ten rdzawy wodospadziki z 2 zdjęcia niesamowity jest. Co do tej drogi to byłem tam zimową porą kiedy na dnie jaru leżał śnieg też oglądałem "pod względem" legendy ale wydaje mi się że to tylko stara droga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze jeden obiekt zastanawia mnie z lidaru 1,5 km na północ od kopca w Sólcy kolisty wał . ,Może to coś współczesnego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważyłem ten obiekt. Leży praktycznie na małym potoczku i z tego względu wydaje mi się, że to grobla otaczająca jakiś dawny staw. Nie udało mi się znaleźć na żadnej historycznej mapie zbiornika wodnego w tym miejscu, ale stawy rybne były kiedyś liczne w tym regionie klik

      Usuń
  3. No, masz rozrzut, ciągasz człowieka po terenie za tymi ciekawostkami:-)

    OdpowiedzUsuń