czwartek, 23 lipca 2020

Włosienicznik skąpopręcikowy na Rajskiej Łączce .

Włosienicznik skąpopręcikowy ( Batrachium trichophyllus ) znajduje się w Polskiej Czerwonej Księdze Roślin z kategorią NT - bliski zagrożenia . Szukam gdzie go do tej pory znaleziono na Podkarpaciu . Wchodzę do internetu i przeglądam "botany - publications" . W Karpatach gatunek ten nie występuje . Patrzę do północnej części Kotliny Sandomierskiej - nic , wschodniej części Kotliny Sandomierskiej - nic , południowej części Kotliny Sandomierskiej nic , dolina Wisłoka - nic , dolina Sanu - nic , Przedgórze Rzeszowskie - jest jedno stanowisko w Chodakówce . Następnie przeglądam grube flory i też jest jedno stanowisko na Płaskowyżu Tarnogrodzkim w okolicy Makowisk znalezione przez W.Paula i jeszcze B.Kotula znalazł go w 19 wieku na Bakończycach w Przemyślu . Doszukałem się trzech stanowisk . Znalazłem się więc wśród tak znamienitych badaczy jak B.Kotula , W.Paul i A Stadnicka - Futoma , którzy oglądali w naturze ten rzadki gatunek na terenie Podkarpacia .
Teraz muszę się napocić , żeby udowodnić , że włosienicznik , którego znalazłem to rzeczywiście skąpopręcikowy . Na Podkarpaciu występuje obecnie cztery gatunki włosieniczników ( włosienicznika tarczowatego zanotowałem jako pierwszy na Podkarpaciu miesiąc temu i co zadziwiające też na Rajskiej Łączce , czyli dwa rzadkie włosieniczniki obok siebie ) . Przypominam , że Rajska Łączka nazwana tak przeze mnie to śródleśna dwuhektarowa łąka znajdująca się 2 km na północny wschód od Czerwonej Woli .
Włosieniczniki to trudny do oznaczania rodzaj , ale gdy się ma całą roślinę z kwiatami i owocami to można z dużym prawdopodobieństwem określić gatunek . Jestem pewny na 100% że dobrze , oznaczyłem .Kwiaty drobne z płatkami nie zachodzącymi na siebie .  Jak sama nazwa wskazuje posiada on mniej pręcików niż trzy pozostałe. Z lupą w ręce naliczyłem ich 17 . Pozostałe trzy gatunki mają powyżej dwudziestu do czterdziestu .Miodniki jajowate . Brak liści pływających eliminuje  tarczowatego i wodnego . Liście podwodne na ogonkach i odcinki w różnych kierunkach , eliminują krążkolistnego. I cecha bezapelacyjnie decydująca to liczne, duże szczecinki na owockach , których nie mają pozostałe . Położenie stanowiska 49.164262 ,22.744886 . Liczba okazów niewielka - kilka sztuk . data znaleziska 17.07.2020 . Miejsce - ciek o szerokości 2 m .





1 komentarz: