sobota, 18 lipca 2020

Stanowisko ozorki zielonej - wyjątkowe odkrycie w Nienadowej na Pogórzu Dynowskim .

Odkrywcą stanowiska jest Jacek Kołcz autor bloga Rośliny Józefowa https://roslinyjozefowa.blogspot.com/.
Ozorka zielona ( Coeloglossum viride ) znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego z kategorią  EN - zagrożony wyginięciem . Obecnie gatunek rośnie tylko na 7 stanowiskach w Bieszczadach : Góra Rozsypaniec , Przełęcz Wyżna , Góra Krzemień , Połonina Wetlińska , Mików , Michniowiec oraz Nasiczne . Cztery stanowiska z pozostałej części Podkarpacia mają charakter historyczny .  Odkrycie nowego stanowiska na Pogórzu Dynowskim nosi znamiona dużej sensacji botanicznej . Pytu .

" Ozorkę zieloną , Coeloglossum viride , oznaczyłem w miejscowości Nienadowa . Koordynaty : 49,493782 N ,  22.241546 E .Siedlisko to murawa z przewagą jastrzębca kosmaczka , szelężnika większego , krwawnika pospolitego , poziomki pospolitej . Obserwację prowadziłem w okresie 17.05.2020 do 6.06.2020 r . W sumie na stanowisku oznaczyłem 8 roślin w fazie generatywnej w trzech miejscach (6+1+1). Jacek KOŁCZ ."

Widok ogólny stanowiska .



Ozorka zielona , Nienadowa.

Zdjęcia wykonane przez znalazcę .
Niestety dalsze obserwacje nie potwierdziły ozorki . Oznaczanie tylko z liści bywa zawodne .

4 komentarze:

  1. Brawo Jacku, cierpliwość i upór został nagrodzony

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ponownie na tym siedlisku. W tym roku znalazłem 4 stanowiska po 11+3+2+8 roślin w fazie generatywnej. Ale storczyki ciągle nie rozkwitnięte. Do tygodnia powinno wystarczyć na fazę kwitnienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałem na forum Piotruś właściwie potwierdził .Gratulacje jeszcze raz . Jacku prześlij mi najlepiej napocztę zdjęcie z map googla ze strzałką gdzie jest stanowisko . Z komórki to nawer dobrze wychodzi .

    OdpowiedzUsuń