poniedziałek, 27 maja 2019

Ukryta skarpa w Jaksmanicach - miejsce magiczne .

24 maja .Podejżrzon księżycowy rośnie na przydrożnej skarpie z roślinnością kserotermiczną w Jaksmanicach. Taką informację przeczytałem w uczonych księgach . Gdzie jest ta przydrożna skarpa , zjeżdziłem w Jaksmanicach wszystkie drogi a skarpy jak nie tak nie ma . W końcu doszedłem do wniosku ,że chodzi o rezerwat "Skarpa Jaksmanicka " w Siedliskach , ale się myliłem . Cała sytuacja trwała kilka lat .
Po wizycie na stepie postanowiłem nie zasypywać gruszek w popiele . Na mapach googla zobaczyłem ,że po północnej stronie Wzgórz Łuczyckich też są plamy świadczące o występujących tam łąkach. Udałem się więc w tamte miejsca i stanąłem jak wryty .Za ogromnym prawie kilometrowym polem z czarną jakby wulkaniczną glebą majaczyła niczym mur jakiegoś miasta wielka skarpa  porośnięta lasem . Widok był przedziwny.




Oczywiście poszedłem w jej kierunku , dobrze że miałem gumaki . Już na początku marszu spotkałem ciekawy gatunek czyli dąbrówkę kosmatą lub jak kto woli genewską ( Ajuga genevensis). Ma ona cztery stanowiska na Pogórzu Przemyskim i cztery na północ od Przemyśla . Rosła tu na skraju pola w liczbie setek okazów.



Dalej spotykałem liczne ożędki groniaste a po dojściu do podnóża skarpy natrafiłem na duże stanowisko miłka letniego . Około setki okazów rosło na trzech arach . Jest to już drugie stanowisko tego gatunku , które udało mi się znaleść na Wzgórzach Łuczyckich.



Dlaczego to miejsce jest magiczne , ze względu na położenie, widoki jakie się z niego roztaczają na dolinę Sanu i rośliny jakie tu rosną .


Sama skarpa ma około 80 metrów długości i wysokości z dziesięć , nachylenie jest też spore tak że trudno jest po niej chodzić . Po wejściu na nią znalazłem następujące gatunki : zaraza przytuliowa , pajęcznica gałęzista , oman szorstki , rutewka mniejsza , koniczyna dwukłosowa , przetacznik ząbkowany .



Najciekawszym gatunkiem był jednak pięciornik biały ( Potentilla alba) . Kilkaset liści i kilkadziesiąt kwiatów rosło na 5 metrach kwadratowych .Gatunek ten jest w Czerwonej Księdze Województwa.
 Skarpa jest tu 49.750579,22.860457.







8 komentarzy:

  1. Podziwiam, za upór w poszukiwaniach, za efekty tych poszukiwań, przecież Ty wleziesz na każdą skarpę, w każdą dziurę, przeczeszesz wszystkie zarośla i nic się przed Tobą nie uchowa:-) wiem, gdzie jeszcze nie byłeś:-) jadąc z Hermanowic do Kupiatycz, po lewej mijamy na zakręcie bardzo ciekawą, stromą skarpę, kwitną tam teraz obficie szałwie łąkowe, może tam jest coś ciekawego? wczoraj zaintrygowało mnie to miejsce:-)
    No, a co z tym podejźrzonem? znalazłeś go w końcu?
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem tam ale wczesną wiosną , zobaczyłem to zbocze z łąk po drugiej stronie Sanu w Reczpolu.

      Usuń
    2. Trochę pokręciłem Kupiatycze pomyliłem z Kupną , ale na murawie w Hermanowicach byłem gdy łaziłem po sąsiedzkiej dąbrowie . Tą murawę wylicza prof Piórecki jako jedną z 22 na PP.

      Usuń
    3. Właśnie tak sobie pomyślałam, że chyba to była pomyłka, nawet wyświetliłam sobie mapę, za daleko:-) z kolei odkryłam ładną, niedużą murawkę przy drodze z Makowej do Rybotycz, w najwyższym punkcie drogi po lewej stronie, tam gdzie transformator stoi nisko, a za Wiarem osiedle domków letniskowych "doktorów z Przemyśla", jak mówią miejscowi:-) ładne miejsce. Tylko wiesz, ja widzę to, co znam, a reszta pozostaje tajemnicą:-)

      Usuń
  2. O pięciornik biały - od lat za nim patrzę bez rezultatu. GRATULACJE!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jest łatwo na niego trafić od białego drzewa ku środkowi do iwego krzaku ze złamaną gałęzią leżacą na potentilli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem znalazłem - dziękuje za wskazówki. sporo go tam jest oczywiści już przekwitł z ciekawszych gatunków dorzucę prosienicznik plamisty, tymotka Boehmera, dzwonek syberyjski, marzanka barwierska (!), dzwonek boloński, posłonek rozesłany, prztacznik kłosowy - miodzio. Miłków już - gość kultywatorował i coś siał (dziwne o tej porze?)

      Usuń
  4. Rzeczywiście, miejsce jak scenografia do bajki, albo filmu fantasy.

    OdpowiedzUsuń