niedziela, 27 maja 2018

Odnalezienie stanowiska jaskra polnego w Ujkowicach pod Przemyślem

9 maja zostało odkryte nowe stanowisko ginącego archeofitu , jaskra polnego ( Ranunculus arvensis) , w Ujkowicach pod Przemyślem. W województwie podkarpackim gatunek krytycznie zagrożony wyginięciem.  Ostatnie doniesienia o jego istnieniu pochodzą z 2013 r . W.Paul i z 2015 r. M.Wolanin , którzy odnależli go na E od Łuczyc. Stanowisko znajduje się  w pobliżu masztu telefonii komórkowej , na ugorze powstałym po uprawie rzepaku .<49.843170,22.694700> .Zajmuje powierzchnię 2m2 , na których stwierdzono 30 kwitnących roślin.








Jaskra polnego znalazłem gdy pojechałem drugi raz na stanowisko Orchis morio . Morio już przekwitał , nałaziłem się po łąkach ze dwie godziny i gdy wracałem postanowiłem  przejść po ugorze , bo tam też lubią rosnąć ciekawostki. Miałem dużo szczęścia , że na hektarowym polu trafiłem na 2 m2 ,  gdzie znalazłem opisywanego. Początkowo nie wiedziałem co to jest , jakbym wiedział to był go nie wyrywał. Potem dopiero się okazał ,że są to jedyne takie dwa metry kwadratowe  w województwie.

6 komentarzy:

  1. Jak dobrze, że znowu pokazujesz swoje botaniczne znaleziska:-)
    Prawdę mówiąc, nie zwróciłabym uwagi na tego jaskra, po prostu trzeba wiedzieć, co się szuka. Byłam na skarpach rybotyckich, pięknie kwitnie bodziszek, a także na Dubniku, znalazłam chyba dzwonka syberyjskiego, jest też posłonek i biała szałwia łąkowa.
    A na gruszowskich łąkach zaczyna kwitnąć róża francuska, pod lasem jest też miodownik melisowaty. Łąki zniszczone pasem budowy gazociągu, ale myślę, że szybko rany zabliźnią się.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja wiedziałem tylko że takiej roślinki jeszcze nie spotkałem. Na Dubniku to rzeczywiście jest dzwonek syberyjski , jedyne stanowisko w tamtym rejonie. Miodownika nie jest łatwo znaleść. Łączki w Gruszowej są ciekawe i może tam nawet rośnie orchis militaris , bo kiedyś tam był podobno znaleziony.Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo prosiłabym o wyszukiwarkę, jak było na starym blogu, bo wybieram się na poszukiwanie storczycy, i jakieś namiary by się przydały:-) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. za tydzien powinny kwitnąć 49.646707 22.666258 , uporządkuję za jakiś czas

    OdpowiedzUsuń
  5. powinny kwitnąć 49.646707 22.666258

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki wielkie, właściwie to widzę, że z końca wioski można przyatakować, ale jeszcze ten garbek kserotermiczny jest ciekawy, jest gdzie połazić:-)

    OdpowiedzUsuń