niedziela, 4 lutego 2018

Marna Kołacznia i gatunki unikające PP.





Do rezerwatu Kołacznia wybrałem się w maju 2017r , nie aby podziwiać azalię tylko gdzieś przeczytałem ,że znaleziono tam kiedyś Orchis morio. Ciężko tam trafić , rezerwat ogrodzony jest drutem kolczastym , brakuje tylko wieżyczek strażniczych . Azalia nie kwitła , została przemrożona . Storczyka nie znalazłem ale trafiłem na sporka wiosennego (Spergula morisonii) i chroszcza nagołodygowego (Teesdalia nudicaulis). Oba te gatunki jak ognia unikają gór i pogórzy . W całej Polsce występują masowo tylko nie tutaj. Granica pogórzy jest dla nich nieprzekraczalna. Oczywiście brak ich też na PP. Póżniej w sierpniu , jeżdżąc rowerem po województwie spotkałem jeszcze dwa gatunki idealnie pasujące do tej charakterystyki . Połonicznik nagi rósł przy drodze w Zmysłówce a przetacznik kłosowy gdzieś za Wólką Ogryzkową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz