sobota, 13 sierpnia 2022

Carex rotae - nowy gatunek dla flory Województwa Podkarpackiego .

 Carex rotae to hybryda , C.appropinquata i C. paniculata. Występowanie tego mieszańca na terenie kraju jest mało poznane , chociaż można go spotkać prawdopobnie częściej niż przyjęto się uważać . 

Stanowisko odkryłem 28. 05.2022r na terenie Przemyśla w części należącej do Pogórza Dynowskiego . Znajduje się ono na terenie podmokłego lasku olsowego , w dzielnicy Głęboka , w dolinie potoku Ostrowskiego , w pobliżu ul. Wołodyjowskiego ( 49.798475,22.735711) .Stwierdziłem 30 kęp , na powierzchni około 7 arów , z  niewielką liczbą okazów kwitnących. Można przypuszczać , że jest to jedyne na obecną chwilę stanowisko , na terenie Województwa Podkarpackiego i Karpat Polskich . Oznaczenia dokonał zaprzyjażniony wybitny znawca turzyc . Do końca nie jestem pewny czy nie znaleziono już tego mieszańca na Podkarpaciu , ponieważ nie mam dostępu do wszystkich materiałów .




 

Pisałem już , w maju o odkryciu turzycy tunikowej w dolinie Ostrowskiego potoku . Obok kilku kęp tego gatunku , była jedna duża kępa turzycy prosowej . Natura dawała mi wyrażny sygnał , tu mogą być hybrydy . Zacząłem przypominać sobie gdzie , w pobliżu widziałem turzycowe kępy . Niedaleko był olsowy lasek właśnie z licznymi kępami . Były one nieduże co nie pasowało do turzycy prosowej , łodygi nie miały też charakterystycznych dla turzycy tunikowej "włosów" u podstawy . Okazało się , że przewidywania się sprawdziły , była to właśnie Carex rotae . Dolina Ostrowskiego potoku jest wyjątkowym miejscem na turzycowej mapie Polski , ponieważ rośnie tu jeszcze turzyca Bueka .

5 komentarzy:

  1. Obie turzyce są na Podlasiu pospolite, teraz Piotr muszę się im lepiej przyjrzeć, może i tutaj występują mieszańce tych turzyc. Gratuluję odkrycia i jak zwykle czekam na kolejne rzadkości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, gratulacje i powodzenia

    OdpowiedzUsuń