niedziela, 17 lipca 2022

Nowe stanowisko Alium montanum na Podkarpaciu , na asfalcie .

 10 lipiec. Z tym czosnkiem to była niezła heca . Pojechałem do Medyki rowerem i przy okazji chciałem wstąpić na tereny kolejowe , tam niekiedy można znaleść ciekawą roślinkę . Niestety wszystko w pobliżu torów było wykoszone to zacząłem się rozglądać w pobliżu .Wjechałem na asfaltową  pustą dróżkę nie wiadomo po co zrobioną i sobie spokojnie jechałem . Patrzę a tu przy samym asfalcie rośnie różowy czosnek (49.798591,22.919941) . Naliczyłem około 200 kwitnących pędów na 10m2 , porobiłem zdjęcia i pojechałem dalej . Przekonany byłem , że jest to czosnek kątowaty , który w tym rejonie można stosunkowo często spotkać . W domu jednak coś mnie tknęło , nie pasowało mi miejsce czyli kamieniste przydroże do czosnku kątowatego , nijak się miało do wilgotnej łąki . Po dokładniejszym sprawdzeniu wyszło jak byk , że jest to  podobny czosnek skalny . Czosnek skalny znajduje się w Czerwonej Księdze Roślin Województwa Podkarpackiego z kategorią NT - bliski zagrożenia . Medyka jest nowym miejscem występowania tego rzadkiego gatunku . Tyle razy plątałem się w pobliżu , jednak nigdy nie skręciłem na te asfaltowe dróżki tylko łaziłem w okolicy torów . Czasem trzeba wiele razy odwiedzać jakąś okolicę by trafić na właściwy czas i miejsce . 







Miałem szczęśliwą godzinę bo nie było to jedyne odkrycie w tym  zdawało by się z pozoru nieciekawym miejscu . 

Dorzucam jeszcze przekrój łodygi i liścia , wydaje mi się ,że to potwierdza skalny . 



szypułek i kwiatów





3 komentarze:

  1. Trochę mi to jednak na czosnek kątowaty wygląda. Spotykałem ten gatunek na podobnych siedliskach. Kształt kwiatostanu jest "plaskaty", a pręciki wcale nie takie długie. Rozumiem, że posprawdzałeś "kilowatość" liści i kanciastość łodyżki i na tej podstawie identyfikujesz? (ze zdjęć nie widać tego). Staszek K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok wygląda na skalny :-) Staszek

      Usuń
  2. jak dla mnie zbyt trudne ;).
    Ale cieszę sie że jest nowe odkrycie.

    OdpowiedzUsuń