niedziela, 4 lipca 2021

Czyściec górski kontra czyściec leśny .

4 lipca. Czyśca górskiego kiedyś już znalazłem , ale myślałem , że to jakiś albinotyczny czyściec leśny . Zdjęcia pokasowałem , potem dopiero się zorientowałem . Kilka lat chciałem go ponownie znaleść , ale bez rezultatu . Dzisiaj jadąc rowerem z Bryliniec do Przemyśla natrafiłem w końcu ponownie na Stachys alpina . (49.725737,22.680081), Czyściec górski jest gatunkiem rzadkim i na Pogórzu Przemyskim znane są 3 jego stanowiska . To moje znajduje się kilka kilometrów od nich w tym samym kompleksie leśnym . Czyściec leśny zaś jest pospolity i różni się od górskiego, przede wszystkim liczbą kwiatków w nibyokółku . Górski ma ich od 10 do 20 , leśny 2 do 6 . Oba gatunki występują wspólnie przy tej leśnej drodze wiodącej przez Helichę.       

Czyściec górski                                                                                   





Porównanie liści górskiego i leśnego , leśny bardziej sercowaty .



2 komentarze:

  1. Czyściec górski rośnie też dość obficie na Twoim stanowisku języcznika

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłby to następny kompleks z tym gatunkiem , chociaż Profesor podaje go z cmentarza na Zasaniu.

    OdpowiedzUsuń