środa, 3 czerwca 2020

Bobrek w Wielkich Oczach .

28 maja . Nawet o tej wycieczce miałem nie pisać, bo za wiele nie znalazłem ,ale spodobał mi się tytuł . A tytuł to podstawa . O ładnej łączce z rzadkimi roślinami  w Wielkich Oczach gdzieś przeczytałem , nie pamiętam w czym to było . Spojrzałem na mapy i wyszło mi , że w środku Oczów jest wilgotny teren przez , który przepływa potok (jaskrawy  jasnozielony kolor) . Stwierdziłem ,że to może być ta łączka , i jeszcze w lesie w pobliżu były stawy do przepatrzenia . Pojechałem więc i zacząłem od stawów . Stanąłem na brzegu i rozglądałem się dookoła . Nie ruszając się z miejsca zerwałem sześć turzyc . ( jedna , turzyca siwa wypadła mi z ręki przy robieniu zdjęcia )


Od lewej turzyce : pospolita, drżączkowata , długokłosa , pigułkowata i błotna . (50.043840,23.155045) . Za stawami były rozległe bagna i moczary z żeremiami . Rosło tam dużo ciemiężycy zielonej i czermieni błotnej .




Następnie wróciłem się do Wielkich Oczów i  wskoczyłem w bagno w centrum wsi (50.028979,23.160774). Miałem gumaki tak ,że mogłem do woli się taplać . Tutaj było już ciekawiej rosło dużo kukułki szerokolistnej , kozłka całolistnego i bobrka trojlistkowego . Bobrek trójlistkowy utworzył rzadkie w skali Województwa Podkarpackiego zbiorowisko roślinne Zb.Menyanthes trifoliata . Zajmowało powierzchnie około 3 arów . Znajduje się ono w Czerwonej Księdze zbiorowisk Województwa Podkarpackiego . W sumie to nawet ciekawe znalezisko , ponieważ w województwie jest jeszcze tylko sześć takim miejsc .



4 komentarze:

  1. Czermień tylko w Bolestraszycach widziałem. Ale że bobrka jest 6 miejsc? na Podkarpaciu? W samym powiecie bieszczadzkim znam co najmniej 10

    OdpowiedzUsuń
  2. Bobrka jest dużo stanowisk ale pewnie nie wszędzie wytwarza się ten zespół .W Wielkich Oczach występuje łanowo to może tworzy zbiorowisko , chociaż oczywiście pewny nie jestem ( do rewizji )Zespól Menyanthes trifoliata według Czerwonej Księgi ma 6 lokalizacji w województwie .

    OdpowiedzUsuń
  3. W Bieszczadach Menyanthes trifoliata występuje Litmirz , Tarnawa Wyżna , Tarnawa Niżna i Wołosate .

    OdpowiedzUsuń
  4. Żle policzyłem kropki powinno być nie 6 tylko 9 lokalizacji w województwie .

    OdpowiedzUsuń