czwartek, 28 marca 2019

Pancerna rzeżucha czyli zimozielona roślina jednoroczna .

Znalazłem pod swoim domem rzeżuchę włochatą ( Cardamine hirsuta ) . Rosła w szczelinie przy murze w pobliżu drzwi . Okazało się , że jest to gatunek rzadki mający 100 stanowisk w Polsce . Na terenie Pogórza Przemyskiego była odnajdywana sporadycznie , podczas ostatnich badań dwa razy . Pomyślałem : jestem jakimś wybrańcem botanicznym rzadkie gatunki pchają mi się do domu , zacząłem szukać na grządkach storczyków . Ale okazało się , że mój ogródek przydomowy nie jest sto pierwszym stanowiskiem ponieważ rośnie jej pełno w okolicy . Gatunek ten rozprzestrzenia się z ziemią ogrodową . Pokazuje to jak szybko potrafi się zmieniać status gatunków , jedne zanikają inne gwałtownie się rozprzestrzeniają . Zamieszczona w poprzednim wpisie praca z dziewiętnastego wieku opisuje wiele gatunków , które już nie są odnajdywane w okolicy Przemyśla . Rzeżucha włochata należy do tych , które zwiększają swój areał , ale pojawiają się też nowe gatunki . Botanika jest bardzo zmienną nauką .Opisywaną roślinkę obserwuję od zeszłego roku . Zakwitła w listopadzie a potem nie przeszkadzały jej nawet dziesięciostopniowe mrozy . Przetrzymała całą zimę i teraz znowu kwitnie . Rzeżuchy należą do jednoroczniaków ale ta może się wyrodziła . Będę ją obserwował dalej .

2 komentarze:

  1. Nieźle mnie zaskoczyłeś, u mnie też ta rzeżucha rosbie i traktowałem ja zawsze na zasadzie... "rośnie to rośnie", a tu się okazuje że unikat!...
    Dobrze że wyjaśniłeś w czym rzecz bo już miałem dom i ogród zacząć rejestrować jako rezerwat przyrody ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie super sprawa by była , żyć pod ochroną w rezerwacie.

    OdpowiedzUsuń