środa, 6 lutego 2019

Skrzyp olbrzymi w niedostępnym jarze .


Skrzypa olbrzymiego ( Equisetum telmateia ) zgubiłem z bloga przy przeprowadzce . Gatunek na opisywanym terenie pospolity ale niewątpliwie ciekawy i okazały , do 2014 roku był pod ochroną .
W Przemyślu ma chyba kilkanaście stanowisk ale ja chciałbym wspomnieć o jednym czyli Jarze na Winnej Górze . Miejsce to otoczone ze wszystkich stron domkami i drogami jest niczym oaza dzikości . Bagno i krzaki prawie uniemożliwiają wejście do wąwozu. Skrzyp olbrzymi rośnie tam w ogromnych ilościach . Dawniej występowały tam  inne rarytasy : cibora żółta , kosatka i storczyk drobnokwiatowy . W środku otoczona podmokłym terenem  na stromym zboczu jest murawa . Może na niej kiedyś znajdę coś ciekawego , na razie rosły  tylko szczodrzeńce . Namiary na murawę (49.799764,22.768292)


Kłos zarodnionośny skrzypu olbrzymiego w jarze . Pojawiają się na wiosnę .


Pędy skrzypu olbrzymiego.

6 komentarzy:

  1. O! to już niedługo, jak pojawią się nowe skrzypy:-)
    Czy to ta sama roślina, której pełno w przydrożnych rowach na Pogórzu?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapewne tak , inne skrzypy są mniejsze i nie rzucają się tak w oczy .

    OdpowiedzUsuń
  3. W Tarnowie mamy ich mnogość na północnych zboczach "Marcinki", gdzie indziej też ale już mniej, wyraźnie ciągnie je w Karpaty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście im dalej na północ tym go mniej . Nawet gdzieś czytałem o znalezieniu jego stanowiska , które było masowo odwiedzane .

      Usuń
  4. Mówisz, że paryja prawdziwa? ;-) Musze zobaczyć w takim razie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno tam się poruszać można próbować od austriackiego ujęcia wody z akweduktem . Blisko niego trafiłem na turzycę Michela . Teren żródliskowy . Ja właziłem tam od góry czyli ul Monte Cassino i w dół.Szczególnie ta kosatka nęci .Ale kosatka ma drugie stanowisko w Przemyślu oprócz Maziarni . Na Zniesieniu Zaremba 2002r . Nawet próbowałem szukać ale dane skąpe . Brzezina na południowy zachód od Zniesienia ( pewnie szczytu) na linii cieku przepływającego między dwoma kulminacjami Zniesienia . No i szukaj igły w stogu siana . Dlatego stosuję współrzędne .

      Usuń