czwartek, 31 stycznia 2019

Dzwonek szczeciniasty - rewizja .

Dzwonka szczeciniastego ( Campanula cervicaria ) znalazłem jeszcze w roku 2015 , ale tak do końca nie byłem pewien oznaczenia .   Postanowiłem usunąć wpis  . Jednak , że gatunek ciekawy spróbowałem jeszcze raz i rewizja się powiodła. Okazało się , że jest to ten gatunek . Największe wątpliwości u mnie wzbudzały krótkie szyjki słupka , według Szafera powinny być dłuższe . Decydujące znaczenie mają jednak dolne liście . które są wąskie tępe i bez sercowatej nasady w przeciwieństwie do dzwonka skupionego, z którym  można go pomylić .Tak więc w pobliżu fortu Brunner na suchej łące, 400 metrów od granicy Przemyśla , rosło sobie 8 dzwonków szczeciniastych . ( 49.824331,22.722357). Potem spotkałem je jeszcze w 2016r. Dzwonek szczeciniasty był w okolicy Przemyśla częsty w dziewiętnastym wieku , potem wyginął. Współcześnie znaleziono go dwa razy na terenie miasta . Na terenie Karpat jest bardzo rzadki dlatego postanowiłem wpisać go do Czerwonej Księgi Roślin Karpat Polskich.
 
 Dzwonek szczeciniasty, działki kielicha .

 Dzwonek szczeciniasty , kwiaty  krótkie szyjki słupka .

 Dzwonek szczeciniasty , liście.



2 komentarze:

  1. Bardzo oryginalny, na pewno bym zwrócił uwagę gdybym gdzieś spostrzegł. Być może myląc z dzwonkiem skupionym (ale takiej rośliny też nie pamiętam).

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pierwszy rzut oka jest jaśniejszy od skupionego chyba niebieskawy a może fioletawy , nie bardzo się znam na kolorach ( jak większość facetów) .

    OdpowiedzUsuń