czwartek, 21 kwietnia 2022

Odkrycie pierwszego na Pogórzu Dynowskim i czwartego w Karpatach Polskich stanowiska turzycy tunikowej ( Carex appropinquata)

Twierdzenie zawarte w  tytule przedstawiłem na podstawie  danych z Atlasu rozmieszczenia roślin . Jeżeli ktoś z odwiedzających bloga jest w posiadaniu pracy pani Niedżwieckiej omawiającej rośliny naczyniowe Pogórza Dynowskiego bardzo proszę o sprawdzenie czy są tam podane inne stanowiska turzycy tunikowej

Turzyca tunikowa jest gatunkiem stosunkowo częstym na terenie Polski, za wyjątkiem południowo wschodniej części , ( widły Wisły i Sanu ) , gdzie występuje rzadko , w Karpatach bardzo rzadko .W Przemyślu podane zostało stanowisko ze Zniesienia , rejon miasta należący do Pogórza Przemyskiego . Jest to jedyna w tej części Karpat lokalizacja , dwie następne znajdują , w okolicy Zakopanego .Odkryte stanowisko jest w zachodniej części miasta w dzielnicy Głęboka w pobliżu fortu "Ostrów" (49.796716,22.733511), należy więc do Pogórza Dynowskiego . Stwierdzono 7 kęp z pędami w początkowej fazie kwitnienia , na podmokłej łące , blisko strumienia .

20 kwietnia . Właściwie tego dnia nie liczyłem na jakieś ciekawsze znaleziska , chciałem sobie trochę pospacerować , korzystając ze słonecznej aury . Wybrałem się na żeremia bobrowe w dolinie Ostrowskiego potoku .Łąki były jeszcze puste i tylko gdzieniegdzie pojawiały się jakieś zielone pędy . Turzycowe kępki zauważyłem z daleka , podobne do kęp turzycy prosowej, ale jakieś małe . Wśród zielonych łodyg były niewielkie kłoski .Gdy wyrwałem jedną u podstawy zobaczyłem czarne jakby włosy . Nabrałem podejrzeń , że może to być właśnie turzyca tunikowa , szukałem jej od kilku lat . Potem już tylko udało się to  potwierdzić, oczywiście nie przeze mnie .





Po napisaniu artykułu ruszyło mnie sumienie  . Nie byłem pierwszy, stanowisko , które znalazłem zostało odkryte przez B.Kotulę w 19 wieku . 150 lat pozostawało w ukryciu aż się napatoczyłem . Myślę , że pan Bolesław wybaczyłby mi ten tytuł wpisu  . Zamiast " Odkrycie pierwszego " powinno być "Potwierdzenie jedynego ".

3 komentarze: