niedziela, 31 października 2021

Rzadkie grzyby rodzaju Coprinopsis i Psathyrella okolic Przemyśla .

 Wszystkie przedstawione gatunki znalazły się w Atlasie grzybów w Rejestrze gatunków grzybów chronionych i zagrożonych ( GREJ) https://grzyby.pl/rejestr-grzybow-chronionych-i-zagrozonych.htm  i zostały oznaczone przez pana Błażeja Gierczyka . Podane przeze mnie informacje o ich występowaniu w Karpatach mogą być błędne ponieważ korzystałem tylko z list grzybów parków narodowych bieszczadzkiego , babiogórskiego i magurskiego oraz informacji zawartych w Atlasie grzybów . Nie miałem dostępu do innych  list grzybów karpackich parków narodowych . 

Dokładne informacje o stanowiskach w GREJ .

Coprinopsis acuminatus ID348302 - Lipowica , gatunek podobny do czernidłaka pospolitego , nie znalazłem żadnych informacji o jego występowaniu w Karpatach, po 2003r odkryty w Polsce na 13 stanowiskach .

Coprinopsis picacea ( czernidłak pstry ) ID348714 - Lipowica , spotykałem go też w Prałkowcach i Wapowcach , wydaje się częsty pod Przemyślem , nie znalazłem żadnych informacji o jego występowaniu w Karpatach , po 2003r odkryty w Polsce na 32 stanowiskach

Psathyrella pseudocorrugis ID348715 - Lipowica , po 2003r podana w literaturze fachowej 7 razy .

Coprinopsis candidata ID324725 - fort Helicha , nie znalazłem żadnych informacji o jego występowaniu w Karpatach , po 2003r podany w literaturze fachowej 6 razy .

Coprinopsis logopus ( czernidłak srokaty ) ID347914 - Prałkowce , po 2003r podany w literaturze fachowej 25 razy .

Coprinopsis stercorea ( czernidłak łajnowy ) ID347722 - Przemyśl - Krzemieniec . po 2003r podany z literatury fachowej 13 razy

Psathyrella fusca ID347916 - Przemyśl na nartostradzie , po 2003r podana z terenu Polski 14 razy .


Coprinopsis candidata
Coprinopsis candidata 

 

Coprinopsis logopus

Psathyrella fusca


6 komentarzy:

  1. Jakie ładne, jak parasolki:-) pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie tak są określane potocznie przez grzybomaniaków . Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  3. O kurza twarz, a te parasolki to gdzieś widziałem, ale nie przypuszczałem że mogą być rzadkością!

    OdpowiedzUsuń
  4. Obserwacja makroskopowa niewiele daje .Oznaczenie możliwe jest tylko przez obserwację mikroskopową zarodników .

    OdpowiedzUsuń
  5. Piotrze, trochę danych z Pogórza Przemyskiego zbieraliśmy i publikowaliśmy w monografii projektowanego Turnickiego PN:
    https://www.przyrodnicze.org/sites/default/files/2021-02/TuPN_monografia_FDP_FINAL-1.pdf

    BG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za informację . Chętnie się zapoznam. Pozdrawiam Piotrek .

      Usuń