sobota, 12 czerwca 2021

Rowerowo storczykowo .

 11 czerwca . Trasa : Przemyśl , Kruhel , Helicha , Koniusza , Gruszowa , Brylińce , Krasiczyn , Wapowce . Przemyśl  około 50 km . Kiedyś już tędy przejechałem i znalazłem podobne gatunki .

Helicha - Szybenica . Ten pięciokilometrowy odcinek przebiega lasem, wzdłuż niebieskiego szlaku  papieskiego . W środkowej jego części natrafiłem na cztery buławniki mieczolistne , co mnie bardzo ucieszyło . Jeszcze nie znalazłem własnego stanowiska tego gatunku . Były one podane już z pobliskiego Zalesia i fortu Helicha . 



Rozglądałem się za Cygańską łączką , ale albo zarosła , albo przeoczyłem .

Łąki gruszowej . Tu klasyka : podkolan biały , storczyk męski i listera jajowata .




Koniusza - Brylińce . Przy leśnej drodze zawsze rosną  liczne kukułki Fuchsa .


Przypomniałem sobie , że kilka lat temu znalazłem tu  kukułki Brauna . Zacząłem się rozglądać i są , nawet trzy . Gatunek rzadki w Karpatach , kilka notowań . Oznaczone one były jeszcze przez pana Leszka Bernackiego .




2 komentarze:

  1. Piękna kolekcja kukułki Brauna pewnie bym sam nie rozpoznał (ale teraz zapamiętam). Na Cygańskiej Łące byłem z 5 lat temu - mocno zarośnięta krzakami gdybym nie miał punktu w GPS to z tej dróżki leśnej bym jej nie dostrzegł

    OdpowiedzUsuń
  2. Zadziwia mnie duża "plastyczność " środowiska . Zmiany mogą zachodzić niemal z roku na rok . Kilka lat temu przy tym niebieskim szlaku była stumetrowa łąka i to chyba nie ta cygańska bo bliżej Helichy . Teraz nie ma po niej śladu . A w ekosystemach wodnych to już reguła , Jeden rok jezioro z dużą taflą wody , drugi bagniste trzcinowisko . Szukałem ostatnio stanowiska nadwodnika w Łazach koło Duńkowic . Teraz to pole kukurydzy i zarośnięta trzciną fosa , jeżeli dobrze trafiłem ale raczej tak . Oczywiście często to nasza sprawka .

    OdpowiedzUsuń