środa, 6 stycznia 2021

Grzybobranie 2020 .

 Nałaziłem się po tych lasach przez pażdziernik i listopad , że ho ho . Coś nie coś znalazłem, to i opisuję .

CLAVARIADELPHUS PISTILLARIS ( buławka pałeczkowata ) : ochrona częściowa , Czerwona Lista z kategorią  V - narażona na wymarcie . Natrafiłem na nią pod Kalwarią Pacławską w lesie bukowym , za kaplicą z "płaczącymi niewiastami ", jeden okaz .


MACROTYPHULA JUNCEA ( buławka sitowata ) : Czerwona Lista z kategorią R - potencjalnie zagrożona wymarciem . Na duże jej skupisko , natknąłem się w lesie jodłowym w okolicach Tarnawki , gmina Markowa )



TYPHULA FISTULOSA ( buławka rurkowata ) : Czerwona Lista z kategorią R - potencjalnie zagrożona wymarciem . Towarzyszyła ona buławce sitowatej w Tarnawce . Drugie stanowisko w potoku spływającym z progu Karpatach w Markowej .

 

GUEPINIA HELVELLOIDES ( płomykowiec galaretowaty ) : ochrona częściowa , Czerwona Lista z kategorią R - potencjalnie zagrożony wymarciem . W Polsce gatunek rzadki występujący częściej w Karpatach . Las między Krzeczkową a Olszanami .



HEMIMYCENA CANDIDA ( białogrzybówka żywokostowa ) - bardzo rzadka w Polsce . Zaryzykuję stwierdzenie , że jest to pierwsze stanowisko w Karpatach Polskich . Znalazłem ją rosnącą licznie na Zniesieniu w Przemyślu , na nartostradzie . Pasożyt żywokostu lekarskiego . 



HYDROPHORUS PUDORINUS ( wodnicha pomarańczowa ) : Czerwona Lista z kategorią R - potencjalnie zagrożony wymarciem . Wodnicha ta występuje w niezliczonej liczbie w jodłowej puszczy między Brylińcami a Rokszycami . Spotkałem ją też w Lipniku na progu Karpat .


GANODERMA CARNOSUM ( lakownica brązowoczarna ) : Czerwona Lista z kategorią V - narażona na wymarcie . Kiedyś odkryłem ją w Dolinie Niemieckiej . Tego roku zaś niedaleko ,  między Arłamowem a Kwaszeniną .

 

TELEPHORA PENICILLATA ( chropiatka pędzelkowata ) : Czerwona Lista z kategorią V - narażona na wymarcie . Ten gatunek odszukałem już kiedyś w lasach, między Arłamowem a Kwaszeniną  . Teraz rosła między Olszanami a Krzeczkową , w lesie bukowym .


 
HERICIUM ALPESTRE ( soplówka jodłowa ) : Czerwona Lista z kategorią E - zagrożona wyginięciem , ochrona częściowa . Pisałem już kilka razy o niej . Tego roku spotykałem ją u żródeł Wiaru , w Kalwarii Pacławskiej i w okolicach Krzeczkowej .



 

HERICIUM CORALLOIDES ( soplówka bukowa ) - Czerwona Księga z kategorią V - narażona na wymarcie , ochrona częściowa . Okolice Husowa , okaz wyjątkowo duży około 1 metra długości , na Wątkowej i w Kalwarii Pacławskiej . 




ISCHODERMA RESINOSUM ( smolucha bukowa ) : tutaj nie ma pewności oznaczenia , Czerwona Lista z kategorią V - narażona na wymarcie . Przy strumieniu w Markowej , na martwym  pniu olchy lub topoli .


OTIDEA ONOTICA ( uchówka ośla ) - w Polsce gatunek stosunkowo rzadki . Spotkałem go na drodze leśnej między Olszanami a Krzeczkową .



Znalazłem też zapewnie jeszcze dużo ciekawsze gatunki z rodzaju Ramaria , Coprinus czy Lepiota ale trzeba poczekać na wyniki badań .

1 komentarz: