czwartek, 2 czerwca 2016

Storczykowe łąki czyli zielone wzgórza nad Makową




Wycieczkę w okolice Rybotycz zacząłem od wizyty na Górze Filipa wiadomo perła w koronie , można tam siedzieć bez końca . Potem postanowiłem zdobyć Kopystańke ,żółtym szlakiem od Rybotycz kilka kilometrów marszu i można podziwiać panoramę okolic Kalwarii Pacławskiej . Na Kopystańce znalazłem trzy stanowiska storczyka męskiego po około 50 okazów każde i kilka lister . Wracając przed Makową za Wiarem zobaczyłem ciekawe wzgórze przypominające małą połoninę i musiałem sprawdzić co tam może ciekawego się znajdować . Przeprawiłem się przez Wiar i po krótkim marszu byłem na miejcu. Może stu metrowe wzniesienie nad Makową z murawą kserotermiczną : gożdziki , przetaczniki , przeloty nic specjalnego ale w oddali wyłonił się piękny krajobraz przedstawiający malownicze zielone pagórki z kępami drzew , który aż zapraszał aby tam się udać. Miejce jest bajkowe , zielona łąka z rzadka rosnącymi sosnami , dębami i jabłoniami ale co najważniejsze z ogromną ilością storczyków. Storczyka męskiego naliczyłem około tysiąca okazów ale w końcu mi się znudziło , setki okazów podkolana białego , setki listery jajowatej , gółka długoostrogowa dopiero zaczynała kwitnąć i nie było jej za dużo , storczycy kulistej około 100 do 200 sztuk. Wszystkie te storczyki rosły obok siebie przedstawiając wspaniały widok . Chyba dobrze trafiłem , że storczyki męskie jeszcze nie przekwitły a pozostałe właśnie zaczęły .Istny raj dla botanika . innych kwiatów było mało , niepodzielnie rządziły tu storczyki . Miejsce to znajduje się niecały kilometr od Góry Filipa , po drugiej stronie wsi w kierunku Rybotycz.

2 komentarze:

  1. Miejsce tam istotnie piękne są (na tych konkretnie górkach się kręciłem kilka razy). Storczyk męski, podkolan, gółka to w sumie na Pogórzu Przemyskim standard. Storczycę w okolicach Makowej widziałem w kliku miejscach , ale nigdy nie trafiłem na kilkaset sztuk tylko maksimum kilkanaście - tak więc odkrycie świetne. Kukawki nie spotkałeś?

    OdpowiedzUsuń
  2. Kukawki szukałem na Kruhelu i twojej na Bryłowej ale nie udało się znaleść może jeszcze nie kwitła bo łaziłem gdzieś w połowie maja , ale coś trzeba zostawić sobie na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń