niedziela, 9 sierpnia 2020

Czarcikęsik Kluka - nowe stanowisko w Województwie Podkarpackim .

 PRZYSTANEK 5 - stawy i łąki w pobliżu Nielepkowic i Manasterza .

Było już póżno , szósta godzina , siły zaczęły mnie opuszczać . Zostało jeszcze jedno miejsce . Nigdy tam  nie byłem . Wytypowałem je na podstawie map . Stawy wyglądały na żwirownie ale za nimi nad jakimś ciekiem był zielony obszar , który mógł okazać się wilgotną łąką . Podjechałem pod jeziorka i rzeczywiście wszędzie tablice , teren górniczy , wstęp wzbroniony . Miałem się wrócić , na szczęście zobaczyłem mężczyznę , którego zapytałem czy można jakoś ominąć żwirownie i dostać się na łąki za nią . Pokierował mnie boczną drogą i po chwili spacerowałem po zielonym obszarze widzianym na mapach googla . Właściwie nie spacerowałem , tylko biegałem . Obsiadły mnie roje komarów a moja kurteczka została z plecakiem w domu .Ciągły ruch zapewniał pewną ochronę przed  ukąszeniami . Trudno było zrobić zdjęcie , bo musiałem przez chwilę znieruchomieć i już dostawałem strzała . Okolica była bardzo malownicza ale łąki częściowo wykoszone , a na kawałkach nie koszonych nie za ciekawie . Mało roślin kwitło . Nagle w tym chaosie czyli bieganiu i machaniu rękami , zobaczyłem , że otaczają mnie małe kulki lilaróż . Już wiedziałem czym to pachnie . Chcąc nie chcąc musiałem znieruchomieć . Czarcikęsik Kluka różni się od czarcikęsa łąkowego budową kielicha . Szukałem jakiegoś przekwitłego kwiatka . W końcu znalazłem  i bingo , to czarcikęsik Kluka (Succisella inflexa ) . Drugie stanowisko tej skamieliny , które znalazłem na terenie Województwa Podkarpackiego . Naliczyłem pięćdziesiąt kulek , jedne kwitły inne jeszcze nie , na powierzchni 6 m 2 . ( 50.111783,22.700241). Idę dalej i po 300 metrach znowu spotykam następne okazy (50.113325,22.704790 ). Robię łuk w kierunku cieku i wzdłuż niego wracam z powrotem i tu też kilkadziesiąt kulek ( 50.113875,22.702816 ) . Wygląda na to , że cala rozległa łąka jest miejscem występowania czarcikęsika. Zapomniałem o rutewce żółtej ( Thalictrum flava ), której przekwitłe okazy znalazłem w pobliżu . Gatunek bardzo rzadki na Podkarpaciu aczkolwiek nie wymarły






2 komentarze:

  1. Hmmm - chyba gdzieś widziałem, muszę przeglądnąć stare zdjęcia. Mogłem z czymś pomylić?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo podobny czarcikęs łąkowy . częsty .

    OdpowiedzUsuń