czwartek, 10 września 2020

Dwie goryczki za jednym zamachem .

 9 września . Długo zastanawiałem się gdzie jechać . Miałem trzy godziny i za daleko nie mogłem się wypuścić, a miałem do dyspozycji tylko rower . Skierować się na przemyską Lipowicę . Potem skręciłem w kierunku Łętowni . Dojechałem do łączki gdzie znalazłem już kilka ciekawych gatunków . Była wykoszona , pozostał jednak fragment nie ruszany . 


Postanowiłem go obejrzeć i już po chwili zobaczyłem goryczkę krzyżową . Znalazłem ją już w tym rejonie kilka lat temu , potem jednak nie udawało mi się jej potwierdzić . Myślałem , że mi mi się może przyśniła . Ale jest . Goryczka krzyżowa występuje w Przemyślu , po drugiej stronie Sanu w okolicach Kopca Tatarskiego . To stanowisko z Lipowicy zostało odkryte przez B.Kotulę w 1882 roku . Potem była o nim cisza , aż napatoczyłem się ja . Teraz naliczyłem 11 okazów . Jest to obszar Pogórza Dynowskiego być może jest to jedno z nielicznych lub nawet jedyne stanowisko w tym mezoregionie . (49.821112,22.722385).


 

Następnie pojechałem na łąki Łętowni . Na murawie kserotermicznej rosła goryczka lub jak kto woli goryczuszka orzęsiona  , 20  okazów  na 2 arach .  Na tej murawie kiedyś znalazłem zarazę goryczelową i czyśca kosmatego.( 49.814539,22.708127)




 

Miejscami gdzie nic nie rośnie odsłania się wapienne podłoże . Tak , że murawa kserotermiczna murowana .



Goryczuszka orzęsiona jest w okolicach Przemyśla bardzo rzadka , odnajdywana była sporadycznie . To stanowisko jest ciekawe też z powodu , że znajduje się na Pogórzu Dynowskim i tak jak w poprzednim przypadku może jest jedyne . ( głowy nie daję ) . Przez godzinę natrafiłem na dwie fajne goryczki . Wracając tą samą drogą co przyjechałem na granicy Łętowni zauważyłem w potoku mlecza błotnego . Następne stanowisko po Hołubli i Kuńkowcach . (49.817821,22.712633) . Według mnie to jedyne stanowiska tego gatunku w Karpatach Polskich .





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz