piątek, 8 czerwca 2018

Pieprzyca wirginijska w botanicznym raju .

Z tym rajem to pewnie lekka przesada , ale fakt faktem , że torowiska i gruzowiska są bardziej różnorodne pod względem botanicznym niż kserotermiczne łąki. Kwitnie tu na raz nawet kilkadziesiąt roślin . W starych ekosystemach stosunki międzygatunkowe są już ustalone i każdy intruz jest eliminowany. Na torowisku jest ameryka każdy nowy przybysz może znaleść dla siebie miejsce.W Przemyślu mam trzy takie miejsca , które czasem odwiedzam : za stacją Przemyśl Gł , stacja Bakończyce i w pobliżu ul,E,Plater. 15 maja na terenach kolejowych za stacją Przemyśl Gł znalazłem właśnie pieprzycę wirginijską (Lepidium virginicum) . Kilka okazów rosło w grupie.<49.783265,22.783243>.Gatunek ten rzadko występuje w Polsce wschodniej i już myślałem ,że to nowy dla regionu, Okazało się ,że znalazł ją już w tym miejscu M.Wolanin. 
                                             



Za kilka dni trafiłem też na nią przy ul.E.Plater.Inne ciekawsze gatunki spotkane na tych miejscach w maju to : tobołki przerosłe , pięciornik niski , bodziszek pirenejski , roszponka warzywna , krwiściąg mniejszy , stulisz Loesela ,dziewanna rdzawa , lepnica rozdęta.




16 maja między płytkami chodnika obok przemyskiego basenu znalazłem pieprzycę gruzową , gatunek rzadki na PP. I tym sposobem miałem już komplet pieprzyc.



W pobliżu Dworca głównego występuje też inwazyjny gatunek ambrozja bylicolistna , tworząca łany.

4 komentarze:

  1. Pojechałeś po bandzie z tą pochwałą torowisk:-) zaczynam żałować że ta kolej w Wołosatym nie powstała;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale jakieś gruzowisko powinno się znaleść.

      Usuń
  2. Ambrozja bylicolistna zawitała i w tym roku do nas razem z węgierskim słonecznikiem dla ptaków; pomna ostrzeżeń Staszka K. o jej inwazyjności, usuwam wszystkie rośliny; dzięki za namiary, znalazłam storczycę, jakież to piękne miejsce; gratuluję znalezisk, do głowy by mi nie przyszło, że na torowiskach tyle unikalnych okazów; pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie , że udało Ci się znaleść storczycę.

    OdpowiedzUsuń