sobota, 23 grudnia 2023

Nowe stanowiska rzadkich grzybów na Podkarpaciu .

 LEPIOTA LILACEA , czubajeczka liliowa . Znajduje się na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski z kategorią  EX - wymarłe lub zaginione . Przez ostatnich kilka lat została jednak odkryta na kilku stanowiskach w Polsce centralnej . Być może jest to jedyne aktualne stanowisko w Karpatach Polskich . Poszedłem sobie na spacer do parku i gdy przechodziłem ulicą Sanocką na stromej zarośniętej trawą skarpie zobaczyłem grzybki z rodzaju Lepiota . Gatunek oznaczony został przez pana Błażeja Gierczyka , znajduje się w GRej  ID - 371213. https://grzyby.pl/gatunki/Lepiota_lilacea.htm . Zdjęcia i szczegóły w GRej . 

COPRINOPSIS INSIGNIA . Do 2000r nie podawany z terenu kraju . Potem odkryto kilka stanowisk . Prawdopodobnie jest to drugie stanowisko w Karpatach . Znalazłem go na skarpie nad Sanem w Krasiczynie . Gatunek oznaczony przez pana Błażeja Gierczyka , znajduje się w GRej ID - 371218 whttps://grzyby.pl/gatunki/Coprinopsis_insignis.htm . Zdjęcia i szczegóły w GRej . 

AGARICUS CROCODILINUS , pieczarka wielkozarodnikowa . Na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski z kategorią R - rzadki potencjalnie zagrożony wymarciem . Tą ogromną pieczarkę zobaczyłem z odległości 100 metrów na łąkach przy forcie Ostrów .Gatunek oznaczony przez pana Błażeja Gierczyka czeka na publikację w GRej .




GYROMITRA INFULA , piestrzenica infułowata . Na Czerwonej Liście Roślin i Grzybów Polski z kategorią V - narażony na wymarcie . Spotkałem ją w jodłowych lasach Chyrzynki .Oznaczona na razie na podstawie zdjęć .


AURANTIPORUS FISSILIS , białak czerniejący . Na Czerwonej Liście z kategorią R - potencjalnie zagrożony wymarciem . Ten ciekawy grzyb rósł na dębie przy "podwójnych wałach" w Starym Siole . Nie zgłaszałem go do GRej .





2 komentarze:

  1. Ciekawy blog w sumie, korzystasz może z INaturalist?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiem o co chodzi ale nie korzystam .

    OdpowiedzUsuń