czwartek, 17 maja 2018

Nowe stanowisko Orchis morio w Maćkowicach pod Przemyślem

3 maja zostało odkryte nowe stanowisko rzadkiego storczyka Orchis morio w Maćkowicach pod Przemyślem. Znajduje się ono na granicy Karpat Polskich na Pogórzu Dynowskim , 4 km na północny zachód od granic Przemyśla. Storczyk ten rośnie na murawie kserotermicznej na stoku o nachyleniu około 30 stopni o wystawie zachodniej , na wysokości 280 m . n.p m.<49.850701,22.693970>.Odnalezione zostały 2 rośliny , rosnące  5m od siebie. Gatunki towarzyszące to miodunka miękkowłosa , groszek czerniejący , krzyżownica sp, pięciornik sp, podkolan biały ,  róża  francuska, len przeczyszczający, koniczyna pagórkowa ,oman wierzbolistny i turzyca filcowata .Punktem orientacyjnym stanowiska jest samotna brzoza .














Na drugim planie łęgowe zarośla nad potokiem , dalej ściana karpackiego lasu , który ja nazywam bełwińskim                                                                                                                                   

Na znalezienie nowego stanowiska  storczyka samiczego miałem 5 godzin . Była dziewiąta , o drugiej miałem  obiad. Typowałem kilka miejsc , Bircza , Chwaniów, Rybotycze, Pacław i Ujkowice . W Pacławiu to właściwie już znalazłem nowe stanowiska , ale były one w pobliżu znanego i to nie bardzo mnie satysfakcjonowało. Na Birczę , Chwaniów czy Rybotycze musiałbym długo jechać samochodem i  zostało by mało czasu na łażenie po łąkach. Pogoda była ładna i zdecydowałem się na dojazd rowerem do Ujkowic na omanowe łąki ,o których już pisałem. Pod maszt wyjechałem na dużych zębatkach i zacząłem łażenie.Tym razem nie chodziłem blisko lasu tylko bardziej na wschód w kierunku Maćkowic, wzdłuż łęgowych zarośli , na mapach  googla właśnie tam widziałem ciekawsze poplamione płaszczyzny. Zaciekawiła mnie samotna brzoza i poszedłem w jej kierunku. Pod nią znalazłem pierwszego a kawałek dalej drugiego storczyka .Miałem dużo szczęścia , że na kilkudziesięciu hektarach łąk trafiłem na dwa marne kwiatki. Było sucho tak , że w lepszych warunkach powinno rosnąć ich więcej.                                                                                                                      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz